Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... överväxel

överväxel

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.

Inlägg 18 sep 2018, 18:34
trg Användarvisningsbild

Inlägg: 1
Äger en P1800 1965.
Har ett missljud ifrån växellådan när överväxeln läggs i, ett vinande transmissionsljud som bara hörs när överväxeln är i. Ljudet upphör när man släpper på gasen. Detta hörs i farter kring 70-80km, när man kör fortare så blir ljudet mer dovt.
Om det någon som känner igen " problemet " så är jag tacksam för info.

Tack på förhand.
trg

Inlägg 18 sep 2018, 23:15

Inlägg: 312
Har för mig att det finns ett lager i överväxeln som enbart används då överväxeln är ilagd. Kan också vara planethjulen som likt en kometsvärm håller på att krascha. Misstänker du missljud i överväxeln måste du riva och kontrollera omgående så kanske det räcker med lagerbyten.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 19 sep 2018, 08:54

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Ljudet uppstår uppenbarligen bara när kugghjulen i överväxeln är belastade vilket tyder på ett pågående slitage. Åtminstone om ljudet är "högt" för kvalitetsnivån inom engelska bilindustrin var generellt sett tveksam på den tiden. Jag skulle således inte bli förvånad om jag hör ett svagt vinande från en överväxel som kan anses vara "hel". Inte minst med tanke på att det är en 60 år gammal konstruktion.

Du beskriver oljudet som vinande och inte malande vilket tyder på att det är kuggljud du har och inte lagerljud. Det kan i och för sig betyda att ett lager är slitet så att kugghjulen kommer "ur läge" och därmed börjar vina (högre än lagrets malande).
En växellåda som börjat låta högt har förmodligen en kort återstående livslängd så att göra något åt det omedelbart är nog en bra idé.

Överväxeln på min 63a har också ett vinande när jag lägger i den men det är så ytterst lite att man normalt inte tänker på det. Jag lever än så länge i en förhoppning att det är ett "normalt" vinande. Icke detso mindre tänker jag plocka isär den i vinter för att se hur den ser ut inuti. Då passar jag förstås också på att byta packboxar och alla lager och lagerrullar. Och så hoppas jag att det inte behöver bytas något mer och i så fall förmodligen dyrare grejor.


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...

cron