Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Hardyskiva

Hardyskiva

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.

Inlägg 12 maj 2018, 11:28

Inlägg: 9
Hej.
Min hardyskiva till styrningen ser ut att ha sett bättre dagar.
Är den svår att byta själv?
Jag har förstått att det går en kabel inuti rattstången, men den går kanske att skarva?
Vad går den kabeln till?

Är det bara att lossa de två skruvarna, och dra ut ratten lite, så att byte möjliggörs, eller är det massa annat som måste lossas?

Hade varit kanon om någon kan skriva steg för steg, hur man går till väga.

Mvh Micke

Inlägg 12 maj 2018, 13:54

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Hardyskivan är lätt att byta. Den sitter med fyra skruvar. Två i "ratt"-röret och två in "styrsnäcks"-röret. Jag är inte helt säker men tror att den går att byta bara genom att lossa dessa fyra skruvar. Efter att man dragit bort elkabeln först förstås.

Elkabeln går till tutan vid ratten där den är fastlödd. Andra änden sitter i en kabelsko i kabelhärvan vid reläet till vänster (sett inifrån bilen) om kylaren (i alla fall på min 63a).
Det enklaste är nog att knipsa av kabelskon vid reläet och dra ut kabeln vid ratten. Kabelskon måste bort för den är för stor för att dra igenom rattrören.
När du skall dra tillbaks elkabeln genom rattröret kanske du först måste dra igenom en ståltråd som "knyts" fast i elkabeln vid ratten. Då blir det enkelt att dra elkabeln genom rattrören tillbaks till reläet och sätta dit en ny kabelsko.

Inlägg 13 maj 2018, 08:03

Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Byt Hardyskiva!

Anonym skrev:
Stark rekommendation att byta alla gamla torra spruckna Hardyskivor innan olyckan är framme och man förlorar styrförmågan!!!

Viktigt! Byt Hardyskiva till styrningen på din P1800!
Den torkar/spricker med tiden och är vital ur trafiksäkerhetssynpunkt!

Bild
(Foto P1800MICKE Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2018-05-12)

Innan jag hyrde ut min röda -64 som Bröllopsbil så bytte jag Hardyskiva på min P1800.

Anonym skrev:
Hardyskiva, samt tillhörande bultar o låsmuttrar finns att köpa på VP-Autoparts!

En ny Hardyskiva till P1800 har Produktnr/Artikelnr 664428

Observera att du som P1800-klubbmedlem kan få följande rabatter:
5% rabatt på Hardyskiva hos Motoroldies, dvs 337kr! Ordinarie pris 355kr.

Upp till 25% rabatt på Hardyskiva hos VP-Autoparts, dvs 270kr! Ordinarie pris 360kr.
Alla priser per den 2018-05-12!

Bild
(Foto VP-Autoparts http://www.vp-autoparts.com den 2018-05-12)

Tack Per Lu för din detaljerade beskrivning vid byte av Hardyskiva.

Mina Hardyskruvar/muttrar var helt ihoprostade (provade med 5-56 över natten utan resultat) så jag köpte nya och sågade av de gamla vid bytet av Hardyskivan.

4st Hardyskruvar Produktnr 192027:

Bild
(Foto VP-Autoparts http://www.vp-autoparts.com den 2018-05-12)

4st låsmuttrar UNC 5/16 Produktnr 950353:

Bild
(Foto VP-Autoparts http://www.vp-autoparts.com den 2018-05-12)

En ny Hardyskiva är en billig Livförsäkring!


Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "

Inlägg 18 maj 2018, 17:12

Inlägg: 9
Har nu bytt Hardyskivan, efter några timmar, dubbelviken över motorutrymmet :)

Några tips:

Till de 4 bultar som sitter i Hardyskivan, lossar man med en 7/32 tum-insexnyckel/hylsa, och till muttern använder man en 1/2 nyckel.
Till bultarna och muttrarna som klämmer om rattstången används 9/16 (det blir lättare att få loss de andra fyra skruvarna om inte jordflätan och bult/mutter sitter där.

Har man köpt nya skruvar till Hardyskivan från VP-autoparts, så är det 1/4 insex som gäller, medans muttern fortfarande är 1/2.

Det är bra att ha både vanlig insexnyckel, och hyls-insex till Hardyskivan, för att det är lite svårt att komma åt i vissa lägen.

Ett tips när ni monterar tillbaka skivan, är att lägga en M8 låsbricka på muttersidan, så att muttern kommer lite längre ut i bottenläget.
Muttern är nämligen lite nedsänkt, så det blir väldigt lite mutter att ta tag i när den är i bottenläget.
Det kommer ni nog att märka när ni ska lossa de gamla muttrarna :)

Kabeln till tutan, knipsade jag av nere vid kylaren, och använde en annan kabel som jag trätt i nedanifrån för att dra tillbaka den igen.
Det gick inte att bara trycka igenom den uppifrån.
Sedan är det bara att använda en vanlig kabelskarv för att koppla ihop kabeln igen.
Vet inte om det var nödvändigt, men jag kopplade bort minuspolen på batteriet innan jag knipsade av kabeln.

Nu känns det tryggt att ge sig ut igen, för den gamla Hardyskivan var torr och sprucken på sina ställen.
Bilagor
HARDYSKIVA NY.jpg
HARDYSKIVA NY.jpg (4.84 MiB) Visad 10084 gånger


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...