Har nu bytt Hardyskivan, efter några timmar, dubbelviken över motorutrymmet
Några tips:
Till de 4 bultar som sitter i Hardyskivan, lossar man med en 7/32 tum-insexnyckel/hylsa, och till muttern använder man en 1/2 nyckel.
Till bultarna och muttrarna som klämmer om rattstången används 9/16 (det blir lättare att få loss de andra fyra skruvarna om inte jordflätan och bult/mutter sitter där.
Har man köpt nya skruvar till Hardyskivan från VP-autoparts, så är det 1/4 insex som gäller, medans muttern fortfarande är 1/2.
Det är bra att ha både vanlig insexnyckel, och hyls-insex till Hardyskivan, för att det är lite svårt att komma åt i vissa lägen.
Ett tips när ni monterar tillbaka skivan, är att lägga en M8 låsbricka på muttersidan, så att muttern kommer lite längre ut i bottenläget.
Muttern är nämligen lite nedsänkt, så det blir väldigt lite mutter att ta tag i när den är i bottenläget.
Det kommer ni nog att märka när ni ska lossa de gamla muttrarna
Kabeln till tutan, knipsade jag av nere vid kylaren, och använde en annan kabel som jag trätt i nedanifrån för att dra tillbaka den igen.
Det gick inte att bara trycka igenom den uppifrån.
Sedan är det bara att använda en vanlig kabelskarv för att koppla ihop kabeln igen.
Vet inte om det var nödvändigt, men jag kopplade bort minuspolen på batteriet innan jag knipsade av kabeln.
Nu känns det tryggt att ge sig ut igen, för den gamla Hardyskivan var torr och sprucken på sina ställen.