Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Drev till hastighetsmätaren växellådan

Drev till hastighetsmätaren växellådan

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.


Inlägg: 12
Hej!
Har precis byggt en bil av innehållet i kartongerna. Vid provkörning finner jag att den renoverade hastighetsmätaren har en konstant felvisning av minus 10 km/hr. Bilen har konverterats från BW35 växellåda till manuell och har därför en bakaxel avsedd för automatlåda. Har inte kollat befintligt drev i växellådan ännu men har ett liggande med 18 kuggar. Någon som har erfarenhet av detta?


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag gissar en del i mitt svar så får du själv kolla upp om jag gissat rätt eller fel.

Troligen hade/har du en bakaxel med utväxlingen 4,1:1 till din BW35-växellåda.
Om du har tagit en original M41-låda och monterat i din bil (utan att byta hastighetsmätardrevet) så skulle drevet i den "nya" lådan kunna vara anpassad till en 4,56:1 bakaxel. Hastighetsmätardrevet i din "nya" låda har i så fall 18 kuggar.

Om du nu har en bakaxel med utväxlingen 4,1:1 så borde du i stället ha ett hastighetsmätardrev med 16 kuggar.
Skillnaden mellan 18 och 16 kuggar gör i så fall att din hastighetsmätare visar runt 10-12% för lite (dvs 10-12 km/tim för lite vid 100).

Vad du har för utväxling i bakaxel är lätt att (åtminstone på ett ungefär) avgöra. Snurra på kardanaxeln tills båda bakhjulen snurrat precis ett varv. Det antal varv kardanaxeln då snurrat är samma som utväxlingen

Att byta ut hastighetsmätardrevet gör du på en kvart dvs det är enkelt.


Inlägg: 12
Tack Per för infon, jag tycker att jag har koll på en hel del, men den beskrivna metoden för att klura ut utväxlingen hade jag ingen aning om. Byta drev har jag gjort tidigare så det fixar jag och med din kunskap så tror jag att det blir riktigt bra. Jag återkommer med facit.


Inlägg: 12
Nu har jag konstaterat följande:
När ett hjul har snurrat ett varv så har kardanaxeln snurat 4 varv (4:1,1)?
Befintligt hastighetsdrev har 20 kuggar, växellådan har använts till en Volvo 140 tidigare.
VP-autopart har bara 20 kuggar till typ J upplagd på hemsidan, det förekommer andra varianter ned till 16 kuggar, men det anges inte att dessa passar till en typ J-överväxel. Jag ringde VP och sökte efter ett drev med 18 kuggar och poängterade att det ska vara för just en M41 med överväxel typ J och jag fick ett art. nr. som jag antecknade för att senare återkomma. Beställde sedan detta och hem levererades ett drev med 18 kuggar till typ D. Jag tror att det kan vara svårt att få tag i just drev till J-lådan, någon som vet var ett sådant finns till salu med 16 eller 18 kuggar?


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Här har du ytterligare information som kan vara bra att veta.
Det verkar finnas olika antal kuggar på det hastighetsmätardrev som sitter på överväxelns utgående axel beroende på vilken bil du tagit den manuella växellådan från. Detta påverkar i så fall förstås hur många kuggar du behöver på utgående hastighetsmätardrevet.

https://www.tapatalk.com/groups/svenska ... t2210.html


Inlägg: 12
Ja då har jag facit efter efter ett byte från 20 till 18 kuggar på det utgående hastighetsmätar drevet. Hastigheten är mätt med en gps och är mycket exakt upp till 50 km/h för att sedan visa ungefär 5 km för mycket för hastigheterna 90, 100 och 110 km/h. Det här är jag mycket nöjd med, tack för alla goda råd!


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...

cron