Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Inget backljus- medbringare saknas i växellådan

Inget backljus- medbringare saknas i växellådan

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
När jag tar bort backljuskontakten på växellådan (P1800 -63) ser jag att det saknas en medbringare på backväxelns skiftaxel. Dvs den som påverkar backljuskontakten när man lägger i backen.

Orsaken är säkert att växellådan kommer från en 140 -67 eller -68 (Part.nr 254382. Står som M41 i VOLVOs reservdelslista)

Har någon satt dit en medbringare i en sådan växellåda? Kan man sätta dit en sådan medbringare på befintlig backväxels skiftaxel eller måste denna axel också bytas?

Växellådan står alltså som en M41 i VOLVOs reservdelslista men på växellådan står det att läsa på en skylt Type M40 Part.nr 254382.
Vet någon varför VOLVO satt på en M40-skylt på växellådan när part.nr står som M41 i reservdelslistan?

Per L
Bilagor
Typskylt växellåda M40 liten.jpg
Typskylt växellåda M40 liten.jpg (212.85 KiB) Visad 16484 gånger


Inlägg: 39
Hej
Orsaken till att det står M 40 på typskylten skulle kunna vara att någon bytt utgående axel och byggt om för överväxel.
Vad det gäller backkontakt finns det väl två varianter, den ena med kontakt i växellådans lock och den andra med kontakt i bakkant på lådan.
Har du kollat om den låda du har är avsedd för kontakt i locket.

Mvh Björn


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Det partnr som står på lådan anges som en M41 i VOLVOs reservdelslista men på lådan står det M40. Det är därför jag ställer frågan:
Vet någon varför VOLVO satt på en M40-skylt på växellådan när samma skylts part.nr står som M41 i reservdelslistan?

Hur ser jag om lådan är avsedd för en kontakt i locket? Att medbringaren inte finns där ser jag när jag skruvar bort kontakten och lägger i backväxeln! Och det sitter en kontakt i bakkanten av lådan (som inte fungerar och som ändå inte skulle gå att använda utan vidare på min P1800 pga att den bara är enpolig).
Min fråga är alltså:
Har någon satt dit en medbringare (som påverkar backkontakten i locket när man lägger i backväxeln) i en sådan växellåda? Kan man sätta dit en sådan medbringare på befintlig backväxels skiftaxel eller måste denna axel också bytas?

Per L


Inlägg: 39
Hej
Om du vill göra det enkelt för dig så använd den enpoliga kontakten i bakkant på lådan,fungerar om du kopplar via ett relä och låter denna kontakt bryta jord till relä.
Dina andra frågor får någon mera insatt i ämnet svara på.

Mvh Björn


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Ja, det får bli en alternativ lösning!
Och i varje fall är det den enklaste lösningen eftersom man slipper ge sig in i växellådan.

Per L


Inlägg: 312
Förmodligen har någon varit trött då personen i fråga stämplade skylten.

Enligt reservdelskatalogen bör skiftgaffeln för backen i alla M41 lådor vara lika men den kan vara bytt av någon anledning.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...