Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Passar 7x15 tums fälg till P1800S 1967

Passar 7x15 tums fälg till P1800S 1967

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.


Inlägg: 6
Hej,

Jag blir förvirrad av alla mått och info vad gäller fälgar. Jag har listat ut att bultcirkeln stämmer, men är det någon som kan tipsa mig om ett par Vision Legends Sportfälgar 7x15 tum med backspace 4 tum (jag använder här uttryck som jag inte själv begriper :-) passar på min P1800S 1967.

Noga räknat är det de här fälgarna jag funderar påhttps://www.blocket.se/simrishamn/Vision_Legends_Sportfalgar_7_x_15_76202624.htm

Någon som kan/vill tipsa mig - är det här ett par fälgar som kommer att passa rakt upp och ner tror ni?

Stort tack.

Hälsningar
Magnus Lindstedt


Inlägg: 312
Detta gäller Amazon men är troligen samma på 1800, med 4,5" originalfälgen finns inget utrymme för breddning inåt. Detta innebär att all breddning måste ske utåt, i ditt fall 2,5" (nästan 65mm). Finns det plats för däck och fälg så långt ut i hjulhusen?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 6
Stort tack för snabbt och bra svar Lars. Jag vet inte svaret på rak arm, men jag tror jag hajar och ska gå ner till bilen och mäta. Det sitter 5,5or där nu, så jag får räkna ut om det finns plats för 1,5 tum (nästan 40 mm) breddning till utåt eller inte. Plus att jag måste lista ut om de här fälgarna bara breddar utåt. Stort tack. /Magnus


Inlägg: 312
Det ska gå att svänga och fjädra också.
Titta här https://www.falginfo.se/inpressningsdjup-et/ alla Amazon och 1800 -69 har ET 25 enligt http://eastgbg.se/din_bil/bultcirkel.htm P1800 som de anger är dock 1800E/ES som har annat bultmönster.
Backspace http://www.wildwheels.se/Teknisk%20info ... E4lgar.pdf
Hälften av 4,5" + ET måttet 25 bör bli avståndet från inre fälgkant till anliggningsytan =82mm (backspace). Med en 7" fälg ska avståndet vara samma om du ska kunna montera fälgen utan spacer. Fälgen på länken breddar tydligen 18mm inåt jämfört med original och 5,5" fälgen och detta utrymme finns nog inte.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 6
Som sagt - stort tack Bengt. Man känner sig ju lite skamsen när man inte förstår det här bättre. Men jag har haft stor nytta av din info/länkar, och har nu dessutom lyckats få veta mer exakt att fälgen jag är intresserad av har Offset/ET +6mm samt Backspace 4,25 tum = 108 m.m. Då borde det, om jag förstår din information rätt (vilket man inte kan vara säker på), betyda att den här nya fälgen bygger 108-82=26 mm mer inåt än original (eftersom original väl hade 82 backspace). Och då förstår jag att det nog inte får plats (även om jag ska ta mig till bilen och mäta exakt).

Så då uppfattar jag det som att jag får "flytta ut" fälgen genom spacers 26 mm (eller om jag kan mäta att de kan vara lite tunnare), och då uppstår istället frågan om fälgen/däcket får plats "utåt" i hjulhus/skärm (tillräckligt väl för att tillåta svängning etc). Så då får jag försöka mäta det.

Om det är något ovan som verkar feltänkt så får du gärna säga till - annars så ville jag bara igen tacka för hjälpen. Jag får se hur jag gör - ett alternativ som poppar upp i huvudet är att strunta i hela saken, och köra vidare med mina fina 5,5or......

Tack.

Magnus


Inlägg: 6
Sorry Lars, men jag vill gärna fråga en sak till (om jag får) - har du tröttnat så är det ok, då söker jag vidare efter svar på annat ställe:

Du skriver ovan, om jag förstår det rätt, att originalfälgens backspace är 82 mm och det får jag inte ihop. Om fälgen från yttersta fälgkant till yttersta fälgkant är 5,5 tum (4,5+1), och ET är plus 25 enligt vad du skrev/tabellen, då borde väl backspace räknas så här (inspirerat av länkarna jag fick av dig):

- Hälften av 5,5 tum är 69,85 mm (= avståndet mellan fälgens mittlinje och yttersta fälgkant)
- Ska vi då räkna fram backspace och har positivt ET25 så blir det väl 69,85 mm minus ET+25, vilket blir 44,85 mm i backspace?

Så jag får backspace till 44,85 mm och du till 82 mm om jag inte missförstår din tidigare post - kan du förklara hur/var jag räknar fel (för det gör jag säkert, även om jag nu lagt ganska mycket mer tid på att förstå det här än när jag först startade tråden)?

Tack.

Magnus


Inlägg: 6
Äsch - strunta i min följdfråga. Jag får sluta med det här felräknandet (i offentlighetens ljus dessutom). Nu räknade jag fel på plus och minus vad gällde ET (och du räknade rätt). Jag drar mig tillbaks till egen räkne-kammare och slutar plåga dig och andra här. Men som sagt - stort tack för hjälpen och länkarna. Med vänlig hälsning Magnus


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
En annan sak att ta hänsyn till när du bestämmer vilka fälgar du vill ha på din bil är hur breda däck du vill ha.

På min 63a har jag original 4 1/5" fälgar med 165-däck och jag blir alltid lika överraskad när jag skall ut och åka med den över hur väldigt trögstyrd den är vid låga hastigheter. Och inte lär det bli bättre om du tänker gå upp mycket i däcksbredd


Inlägg: 312
ml@nordadvokater.se skrev:
Jag drar mig tillbaks till egen räkne-kammare och slutar plåga dig och andra här.

Det är absolut ingen plåga, jag tycker dina beräkningar är väldigt roliga.
Min uträkning av backspace är teoretisk och grundar sig på fälgbredden som mäts invändigt på fälgens anliggningsyta mot däcket, i verklig backspace ingår också fälgkanten som jag antar att du skulle inkludera i din beräkning på originalfälgen. Då stämmer det du skriver sånär som på att - ska vara + och slutresultaten bör bli 94,85mm istället för 44,85mm.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 6
Toppen. Tro det eller ej, men jag fick själv fram just precis 94,85 tidigare idag (listade ut det där med att lägga till en tum för fälggodset samt att jag blandat ihop plus och minus). Dessutom, som grädde på moset, hittade jag en gammal fälg liggandes och mätte "manuellt" så att säga, och då fick jag också samma. Så då verkar jag i mål med åtminstone just dessa beräkningar. Vi får se hur historien slutar........ Tack.


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...

cron