Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Bakaxelgeometri?

Bakaxelgeometri?

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.

Inlägg 26 jan 2018, 17:35

Inlägg: 25
Finns det åtdragningsmoment för dessa (främre bärarmsbussning resp. momentstagsbussning)?
För övrigt någon dokumentation ang. bakaxelinställning? Eller blir det som det blir?

20180126_153023.jpg
Främre bärarmsbussning
20180126_153023.jpg (63.78 KiB) Visad 7084 gånger
Bilagor
20180126_153006.jpg
Momentstagsbussning
20180126_153006.jpg (51.1 KiB) Visad 7084 gånger

Inlägg 26 jan 2018, 19:35

Inlägg: 312
Det finns ingen momentangivelse utan man får dra tills gummikuddarna jäser ut lagom mycket vilket innebär att kudden ska svälla till ungefär samma eller något mindre diameter än brickorna. Inget gummi ska synas utanför brickorna. Med ett sådant "lagom-montage" finns ingen justeringsmån men man kan nog schimsa och/eller inte dra exakt lika lagom på båda sidor.
Vill man ha ett exakt montage där kuddarna belastas lika på båda sidor måste man schimsa eller låta det bli som det blir med bakaxelinställningen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 26 jan 2018, 19:42

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Alla tre ställena drar man åt tills det "tar stopp". Det är ju rätt grova gängor på dessa tre ställen så man orkar knappast dra av "gängorna".
Jag brukar dra (ordentligt) hårt med en lednyckel eller hylsnyckelsatsens T-skaft.

Är du ovan mekare kan du få hjälp med lämpligt åtdragningsmoment av tabeller du kan hitta på internet.

Lars: Åtminstone på min bil finns det mekaniska stopp där det inte går att dra åt längre. Jag inbillar mig att det är dit man skall dra. Åtminstone har jag gjort det på min bil och jag tycker att gummikuddarna sväller "lagom mycket" då. I varje fall bör (måste) man dra till "stopp" annars sitter muttern "löst" och då tror jag risken finns att den skruvar upp sig.


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...

cron