Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Bättre väghållning med Polyuretanbussn. nya fjädrar och däck

Bättre väghållning med Polyuretanbussn. nya fjädrar och däck

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Bättre väghållning med nya Polyuretan bussningar, nya fjädrar och bredare däck

Anonym skrev:
"Har installerat nya Polyuretan bussningar till P1800 fram/bakaxel från VP-Autoparts, nya Lesjöfors fram/bakfjädrar och nya Monroe stötdämpare. Har köpt 1.5" breddade original -64 fälgar, dvs totalt 5,5" bred fälg och 195x65R15 däck för bättre väghållning!"

Bild
(Foto Michael Bengtzing. Breddade oventilerade fälgar till 5,5" med bredare 195/65R15 däck och 23mm vit sida)

På bilden är nya Lesjöfors standardfjädrar monterade fram och bak. Tyckte dock att höjden fram blev för hög med standardfjädrar så jag sänkte framfjädrarna 1" via en sänkningssats från Biltema.

Har läst att sänkningsfjädrar bak blir alldeles för lågt på en P1800 kupe´ enligt Facebookinlägg Var hittar jag sänkfjädrar till min p1800-66? Nackdelen med en sänkningssats fram/bak, enligt inlägget är också att det kan bli svårt att få in en vanlig hydraulisk garagedomkraft under tvärbalken fram och in under tank och bakaxel.

Nya Polyuretanbussningar till P1800 fram/bakaxel för bättre väghållning från VP-Autoparts

Bild
(Foto VP-Autoparts. Bussningsats 1800 64-73 fram Polyuretan)

Bild
(Foto VP-Autoparts. Bussningsats Amazon/1800 57-66 bak Spicer Polyuretan 32 mm)

Bild
(Foto Michael Bengtzing. Bilutställning Street Freaks Summer Meet i Karlskoga)

Bild
(Foto Michael Bengtzing. Från klassiska racet Velodromloppet på Gelleråsens motorbana i Karlskoga)

Montering av bredare aluminium 17x7" fälgar och bredare däck, tex Continental ContiSportContact 5 235/40 ZR17 90W. Hastighetsindex W betyder godkänd upp till 270 km/h. Kraftigare krängningshämmare, hårdare fjädring och Polyuretanbussningar fram/bak.


Har installerat 4 st nya gasdämpare för bättre väghållning

På min P1800 -65 har jag monterat nya gasdämpare fram/bak.

Bild
(Foto VP-Autoparts. Gasstötdämpare)


Breda 5,5 tums fälgar med nya Goodyear 195/65R15 däck

Har köpt nya 5,5 tums fälgar och nya däck. Goodyear EfficientGrip Performance är bra däck samt Tirendo har gratis transport. Du kan själv välja däckverkstad. Hastighetsindex H betyder godkänd upp till 210km/h. http://www.tirendo.se/

Tex Goodyear EfficientGrip Performance 2, 195/65R15 91H för 938kr/st, eller 4st för 3752kr inkl. fri frakt den 2022-12-21!

De lite bredare 195/65R15 däcken passade perfekt på min vita P1800 -65.

Bild
(Foto http://www.tirendo.se/ Goodyear EfficientGrip Performance 2 i dimension 195/65R15.
Priser enligt aktuell prislista med fri frakt)

Anonym skrev:
"Bra grepp i alla väder, tysta, stabila. De är välbalanserade och har bra rull med lite motstånd. Bra känsla/respons vid snabb rattvridning i kurvor."

Tryckte i 2.5kg i däcken med dimension 195/65R15 tum och 5,5" fälgar.

Väghållningen blev mycket bra, en distinkt och stabil P1800 med körglädje! :D


Exempel på Minilite/Plåt 5,5 tums fälgar, däck till P1800 billigt!


Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Senast uppknuffad av mike1800 13 jul 2020, 05:12.

Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...

cron