Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Konvertera högerstyrning till vänsterstyrning

Konvertera högerstyrning till vänsterstyrning

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.


Inlägg: 4
Funderar på att konvertera min högerstyrda -73a ES till vänsterstyrning.

Finns det någon här på forumet som har erfarenheter av ett sådant jobb, eller som kan hänvisa till någon lämplig tråd som behandlar ämnet?
D Danielson


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Får du inget svar här från någon som gjort jobbet och inte hittar någon information när du söker på Google så borde du själv kunna bilda dig en uppfattning om vad som behöver göras. Till min 63a (och även din) så står det i VOLVOs reservdelskatalog Vst och Hst i den högra kolumnen där det skiljer mellan delar till västerstyrda bilar och högerstyrda bilar. Det är inte så väldigt många delar så du borde kunna gå igenom hela reservdelskatalogen på någon timme eller så.

På 5 minuter hittade jag bla föjande "väsentliga" delar som skiljer till min bil. Torpedplåt, instrumentpanel, kabelhärva och styrsnäcka. Även tex golvplåten och handbromsspaken skiljer men det förefaller mig som att dom borde vara mycket enkla att fixa till så att dom passar. Sedan är det säkert massor av smådelar (om tex stag mm) som skiljer också.

Jag skulle nog inte ge mig på den sådan konvertering om jag inte hade en donatorbil att ta delar från och mycket tid samt förstås är en van bilmekare. Men så värst svårt verkar det inte vara.


Inlägg: 4
Ja, det blir nog en hel del plock.
Många av delarna måste vara gemensamma med 140-serien och mycket annat finns att ju att köpa nytt. Men frågan är om det är värt mödan.
Jag har ägt bilen i 37 år och har själv inga problem med ratten på höger sida, men en dag skall den ju säljas......
D Danielson


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Man kan med mycket stor säkerhet (100%) utgå från att om delar till en 140 har samma artikelnummer som till en P1800 så är dom likadana. Så det är "bara" att studera respektive bils reservdelslistor så får man reda på vilka delar från en 140 som passar på en P1800.


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...