Differentialhusets två lager sitter inspända i bakaxelhuset och vill man byta dessa måste man ha ett verktyg för att "töja isär" lagerlägena.
Det finns goda möjligheter att göra ett eget sådant vektyg med de vanliga verktyg som vi hemmamekare har.
Några exempel från nätet på sådana utspänningsverktyg är:
Ovanstående bild tagen ur Spicers verkstadshandbok (dvs tillverkaren av våra bilars bakaxlar)
Här är en film som visar hur man gör ovanstående verktyg https://www.youtube.com/watch?v=vbF7Vwhu-64
Min variant liknar mycket verktyget i filmen men jag ville inte belasta bakaxellockets skruvhål med så stora krafter som det blir utan valde i stället att spänna ut bakaxeln i de hål som är avsedda för detta
Dessa hål är ca 22 mm (eller drygt) i diameter och då passade kolvstången från en stötdämpare från min gamla BMW perfekt. 20 mm stång kan man annars lätt få tag på och en sådan fungerar säkert lika bra. Detta material använde jag:
- 2 st 25 cm långa plattjärn 50*8 mm
- 2 st 2,5 cm "långa" plattjärn 50*8 mm
- 2 st runda kutsar med diametern 22 mm och 20 mm långa
- 4 st 5,5 cm långa rör 20*2 mm
- 2 st 30 cm långa gängade stänger M12
- 1 st 12 cm långt plattjärn 25*5 mm
- diverse skruvar, muttrar och brickor
Jag kan inte borra 22 mm hål och ville inte fila upp hålen från den största borren jag har. Därför gjorde jag två "halva" 22 mm hål och svetsade ihop dem till ett (helt) 22 mm hål. Dessa "halva" hål gör man snabbt och enkelt med vinkelslipen
Det lilla plattjärnet skruvas fast isf ett av lageröverfallen och på detta ställs indikatorklockans magnetställ.
Verktyget hålls nere med fyra skruvar i bakaxellockets skruvhål. Hålen i plattjärnen för dessa fyra skruvar är så stora att inga krafter överförs genom dem och skruvarna sitter så löst att plattjärnen kan röra sig under dem.