Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Mäta låga moment

Mäta låga moment

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.

Inlägg 04 aug 2017, 11:56

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
I verkstadshandböcker hittar man ibland angivna moment som är så låga att man inte kan mäta dem med "vanliga" momentnycklar. För min P1800 -63 gäller det tex lagerförspänningen av styrsnäckan (1-2,5 kpcm dvs 0,1-0,25 Nm), dito inställningen av tryckpunkten (8-14 kpcm dvs 0,8-1,4 Nm) och lagerförspänningen av pinjngongaxeln (6-23 kpcm beroende på nya eller gamla lager används dvs 0,6-2,3 Nm).

Har man mekat mycket bil i sitt liv räcker det ofta med att justera in dessa moment på känn (eller som står beskrivet i verkstadshandboken) men vill man vara litet säkrare bör man använda en momentnyckel/momentmätare. Momentnycklar för låga moment är inte lika lätta att hitta som momentnycklar till tex topplocksbultar och dessutom är dom ganska dyra.

Det är dock inte speciellt svårt att göra en momentnyckel själv för några tior och litet delar från skrotbingen. Till den momentnyckel jag gjorde var det enda jag köpte en adapter på Jula för 25 kr (http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... er-179788/ ).

1.jpg
1.jpg (67.05 KiB) Visad 5284 gånger


Ur skrotbingen hämtade jag bla en bit rundstång. Diametern fick bli 5 mm för då ligger jag en bra bit från sträckgränsen (då det blir bestående deformationer) om jag belastar stången med ett maximalt böjmoment på 5 Nm (0,5 kpm) och det räcker för de flesta användningsområden jag tänkt använda den till. Vart sträckgränsen ligger är lätt att hitta. Det är bara att böja rundstången tills den inte längre fjädrar tillbaks till utgångspunkten utan förblir litet böjd. Då har man böjt stången över dess sträckgräns.

Här har jag hängt en vikt på 1,72 kg 29 cm ut på stången. Då blir momentnyckeln belastad med 5 Nm (1,72*29= 50 kpcm= 5 Nm= 0,5 kpm).

2.jpg
2.jpg (111.06 KiB) Visad 5284 gånger


Då är det bara att göra ett streck på skalan vid "pilen" och skriva 5 Nm vid strecket. Sedan gör man ytterligare fyra streck mellan 0 och 5 Nm och skriver 1, 2, 3 och 4 Nm vid dem.

3.jpg
3.jpg (78.35 KiB) Visad 5284 gånger


Nogrannheten på denna momentnyckel är förmodligen inte speciellt hög men det räcker gott och väl till för det jag tänkt använda den till.

Närmast skall jag använda momentnyckeln till att ställa in förspänningen av lagren till pinjongen på min P1800

Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...