Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Gör en egen avdragare till difflagren

Gör en egen avdragare till difflagren

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Om man vill ge sig in i differentialen och greja så är det inte otänkbart att man ger upp när man upptäcker att man måste ha specialavdragare för att kunna demontera tre koniska rullager (två på diffhuset och en på pinjongen). Dessa lager skall återanvändas och måste därmed kunna dras av utan att dom blir förstörda.

För att tillverka min avdragare har jag bara använt vanliga verktyg som de flesta har (tex vinkelslip, svets, borrmaskin). Som bonus har jag fått en avdragare som passar till alla tre lagren. Jag har hittills dragit av lagren från en 27- och en 30-axel och avdragaren har hittills fungerar alldeles utmärkt.

Avdragaren förutsätter att rullhållaren på lagret är i hyfsat kraftig plåt eftersom man greppar bakom rullhållaren och kraften överförs därifrån till rullarna och vidare till innerringen. Hittils har jag bara sett lager med tillräckligt kraftig rullhållare. Dels i verkligheten och dels på bilder av lager på tex CVIs och VP-Autoparts hemsidor. Se tex http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=181662

Avdragaren är gjord av två plattjärn (50*5 mm). För att hålla ihop plattjärnen använde jag först bara fyrkantstång som visade sig bli för klena och böjde sig. Dessa förstärktes då genom att svetsa på stående plattjärn och därefter har avdragaren inte visat minsta tendens till att svikta när den belastas hårt

1 liten.jpg
1 liten.jpg (197.45 KiB) Visad 9360 gånger

2 liten.jpg
2 liten.jpg (200.17 KiB) Visad 9360 gånger


Avdragaren placeras bakom rullhållaren och skruvas ihop

3 liten.jpg
3 liten.jpg (176.17 KiB) Visad 9360 gånger


Sedan läggs lagrets ytterring på lagret

4 liten.jpg
4 liten.jpg (173.19 KiB) Visad 9360 gånger


och skruvas ett "lock" på för att hålla nere ytterringen mot rullarna så att dessa ligger i rätt läge när man drar av lagret

5 liten.jpg
5 liten.jpg (170.24 KiB) Visad 9360 gånger


En vanlig tvåarmad avdragare används

6 liten.jpg
6 liten.jpg (172.42 KiB) Visad 9360 gånger


och några minuter senare är lagret avdraget

10 liten.jpg
10 liten.jpg (213.33 KiB) Visad 9360 gånger


Hittills har jag inte upptäckt minsta skada på varken lager eller rullhållare och lagret kan monteras tillbaks igen tex när man shimsat om


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Idag har jag dragit av de tre lagren lagren från ytterligare en 27-axel och upptäcker då att jag fått mindre deformationer i plattjärnen precis där skarvarna mellan fyrkantsjärnen finns. Där överförs kraften från fyrkantsjärnet genom skruven ner i plattjärnet och upp i nästa fyrkantsjärns skruv till detta fyrkantsjärn. Tydligen blir belastningen väl stor i plattjärnet just där (på fyra ställen)

Det blir till att göra en liten omkonstruktion/förstärkning där. Det är väl så här riktiga uppfinnare lever hela sitt liv antar jag. Uppfinna, prova och förbättra mest hela tiden.

Ni som tänker prova att göra er egen liknande avdragare kan ju ta med detta faktum redan i er första konstruktion.
Jag har använt vanligt "bonnjärn" i min konstruktion och att använda en ädlare stålkvalitet skulle nog vara bra.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Så här blev min avdragare sedan jag förstärkt den i skarvarna mellan fyrkantsjärnen.

IMG_4554 liten.jpg
IMG_4554 liten.jpg (84.42 KiB) Visad 9118 gånger


Nu har jag dragit av lagren (från pinjong och differentialhus) från fyra bakaxlar (tre 27-axlar och en 30-axel) och nu börjar jag tro att min avdragare skall kunna dra av lagren på ytterligare åtminstone "hundra" axlar utan att gå sönder eller förstöra lagren


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...