Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Läckande autlåda

Läckande autlåda

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.

Inlägg 23 okt 2014, 16:37

Inlägg: 12
Hej!
Jag har under en tid märkt att automaten läcker olja, nu när jag parkerade rann det ur den, den har växlat fint tidigare, något tips om vad som är fel, befinner mig på malta med bilen och ska lämna in till en mek, men dom har nog aldrig sett en 1800 es -73. Mycket tacksam för tips!!!!

/Lasse

Inlägg 24 okt 2014, 13:32

Inlägg: 312
Om du vill veta var den läcker är det bättre att du själv tittar än att vi ska gissa utan att ha sett bilen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 24 okt 2014, 13:44

Inlägg: 12
Hej igen!

Då bilen växlar fint m.m var jag ute efter vad som ev kan vara orsak, om man behöver vara orolig för att den rasat etc, jag har tittat under bilen utan att hissa upp den och kan tycka att det ev är någon packning el dyl, det graundar jag på att den växlar fint. Jag har dessutom inte kört mer än 10 meter efter att det började rinna ur ordentligt, vägarna här nere är inte så bra på vissa ställen och något kan ju ev ha skakat loss. Nämnas bör att jag körde ner den hit för en månad sedan fr sverige 450 mil utan minsta problem. Ska in till en mekverkstad här nere idag och hoppas få svar på vad som hänt och är det packningar/tätningar etc avser jag ta med det fr Sverige nästa gång jag åker ner, om det är allvarliga grejer har jag nog ett stort problem eftersom frakten på en vxl låda hit förmodligen kostar skjortan, men jag hoppas på enkelt fel och undrar som sagt om det är vanligt förekommande på bw35 som jag antar lådan heter.
/Lasse

Inlägg 24 okt 2014, 19:14

Inlägg: 39
Hej
Inte kul med fel så långt hemifrån,,är det oljekyl på din bil så kolla ledningarna som går från lådan till kylaren.
Det är det första som dyker upp i mina tankar,,kan givetvis vara skadat oljetråg också.
Men som Lars säger kryp under och försök bilda dig en uppfattning om var det kommer ifrån,,tex. läker det mer när växxel i /ur osv.
Detta förutsätter att du kan hissa upp bakhjulen.

Mvh Björn

Inlägg 25 okt 2014, 10:39

Inlägg: 12
Tack för tips Björn!

Gudskelov bor jag här nere numera så att det är ingen semestertripp men den uppståndelse bilen röner här är helt otrolig, har ordnat biltransport till en mek på måndag, han har nog bara sett p1800 på bild men ska väl kunna fixa felet i alla fall, planen är att han tar reda på vad som behövs så skaffar jag delarna i sverige och tar med nästa sväng hit, så länge det rör sig om slangar, packningar som man kan ta med som handbagage. Han trodde inte att det var någon fara med lådan eftersom den växlar fint så det låter iofs betryggande. Jag återrapporterar när jag vet mer.
/Lasse

Inlägg 28 okt 2014, 13:48

Inlägg: 12
Hejsan igen!

Var förbi meken idag och döm om min förvåning, bilen var klar. Det visade sig vara anslutningen av ett kopparrör till växellådan som en tätning/kopparhylsa hade gett upp, han fixade en ny och drog ihop så att nu är bilen snustorr, hela kalaset gick på ca 700 spänn inkl 5 liter atf olja, oerhört skönt med enkla fel men jag tycker det är lika viktigt att meddela lösningarna för ev andra som råkar ut för samma sak.

Tack för era svar :)

/Lasse

Inlägg 29 okt 2014, 20:11

Inlägg: 29

Bra att det var nåt enkelt Lasse :- )
- - -

Har en blogg om min -64:a, div info och rätt mkt fina bilder.
http://www.wilhelmfrank.se/volvoWP/
Här finns en FLYGFILM på samma bil
http://vimeo.com/108009160


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...