Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Overdrive D byte

Overdrive D byte

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.

Inlägg 15 maj 2023, 22:06

Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Undrar om nån vet om det går att byta OD när lådan sitter i, dvs bara byta OD enheten?

Inlägg 16 maj 2023, 07:48

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Utgående axeln från växellådan (dvs ingående i ODn) är väldigt lång. Gissningsvis 2-3 dm lång. Det innebär att ODn måste kunna dras rakt bakåt lika långt för att gå fri från axeln. För att ODn skall gå fri från kardantunnelns "golv" måste motorn kunna sänkas mycket i bakänden för att ODn skall gå fri från "golvet". Jag skulle gissa att det inte går eftersom motorn topplock kommer att ta i balken i torpedplåten "för tidigt".

Det borde dock gå att göra en bedömning om det kan gå genom att titta hur mycket plats som finns på olika ställen i bilen.

Nästa problem uppstår när man skall montera tillbaks ODn på växellådan. Har man inte ställt in splinsen rätt i ODn är det lite besvärligt att få in axeln från växellådan i ODn. Det förefaller besvärligare att i så fall lirka in axeln i ODn när man ligger under bilen. Dock borde det gå. Bäst är i så fall att använda verktyget SVO2835 (tror jag det är) så att man är säker på att splinsen står rätt i ODn redan innan man försöker trä dit ODn

Min gissning är att svaret på din fråga är : Nej det går inte! Eller i varje fall att jobbet blir enklare att plocka bort båda växellådorna samtidigt!

Volvo_M41.jpg

Inlägg 16 maj 2023, 10:04

Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Tack för så snabbt svar, gissade att det var så men ibland får man tips man inte tänkt på eller knep som förenklar ens meckande med andras erfarenheter.

Inlägg 16 maj 2023, 17:57

Inlägg: 312
Verkstadshandboken säger att det går. Men man bör lämna mellanstycket kvar på växellådan annars kan växellådans utgående axel flytta sig bakåt. Detta medför att synkroniseringsnavet för växel 3 och 4 trillar isär och växellådans huvudaxel måste tas ur för att kunna återställa synkroniseringsnavet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 25 maj 2023, 19:55

Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Tack för tipsen, inser att det bästa är att plocka ut den bara så man slipper obehagliga överraskningar ....
Hörde att Rolf på SVIS lägger ner sitt arbete med växellådor , men att den ev. övertas av nån som varit med honom lite. Jag hoppas det för inser att många delar inte finns att få tag i i just overdriven, och blir ju väldigt jobbigt om man står där utan OD en vacker dag......

Inlägg 26 maj 2023, 16:06

Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Dock glada nyheter för oss, eftersom jag hade en reserv låda med OD som skulle in om denna nu var helt trasig ,så kunde man med lite böcker och youtube se att en vanlig orsak är fjäder / kula och hur man kunde känna i andra pluggen att oljepumpen fungerade med en vajer eller smal mejsel, vilket den gjorde.

Lösningen var enkel, eftersom jag lyckade låna svo2419 så fick man också ut sätet, sätet såg bra ut men insåg att fjädern var kort och väldigt styvare, samt att pluggen som har en försänkning inte var rätt, det var en plugg för olje utsläppet, dvs plan så byttes bara nu fjädern och pluggen, i med ny olja och testa, och nu lirade allt!!

Det är pilligt att föra upp kula på fjädern underifrån med det går med en mycket liten klick fett som håller kulan.
Men mycket går ju inte utan att lossa lådan såklart, men detta kan man göra iallfall på bockar och en gnutta tålamod!

Så, då tidigare ägarna aldrig fått OD att funka, sista hade en egen koppling direkt på solenoiden etc , dom hade t.ex helt förstört pluggen till
avtappningen med nån trasigt verktyg, men den gick loss till slut och hamnade i soptunnan!

Inlägg 01 jun 2023, 18:15

Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Dock var jag lite för snabb i glädjeyran, efter 2 mil och en uppförsbacke så började OD slira, suck!!!
Men eftersom vi var på väg till SVIS Vårmarknad så blev det 80Km/tim dit för att inte ha så höga varv ...

Men eftersom Rolf, växellådans mastermind, var där så kunde vi få lite kunskap om vad annat skulle vara felet.
Nu skall vi försöka byta två O-ringar, ev med lådan kvar, alternativt ta ner lådan med OD och testa om detta är felet.

Så, det var inte så enkelt, men det vi gjorde var dock det som fick igång OD, denna hade ju aldrig funkat för tidigare ägaren alls så, nu får man leta vidare i ytterligare fel.

Inlägg 02 jun 2023, 07:23

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Innan du plockar ner växellådan igen kan en bra idé vara att mäta vilket oljetryck du har i ODn. Slirningen kan ju bero på för lågt oljetryck!
Har du bra oljetryck och den ändå slirar är risken att lamellerna är utslitna.

Har du ingen du kan låna mätverktyget från finns det sådana att köpa.
Eller också gör du en eget verktyg. Så här gjorde jag mitt mätverktyg https://www.volvop1800club.se/forum/vie ... 86de#p1130

Inlägg 03 jun 2023, 15:02

Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Topp och tack för nyttiga tips, skall göra så innan den plockas ut och ev. lämnas till SVIS.....

Inlägg 04 jun 2023, 10:46

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Oavsett om du gör jobbet själv (det är inte så svårt) eller lämnar in den till SVIS så tycker jag att axlar och lager till planethjulen skall kollas. Dom är nog lådans stora svaghet. Min låda både gick och lät bra tyckte jag men jag plockade isär den i förebyggande syfte.

Det visade sig att lagren och axlarna var mycket dåliga och det var nog risk för att jag hade fått ett totalt haveri rätt snart om jag inte hade upptäckt hur dåligt skicket var på dessa grejor. https://www.volvop1800club.se/forum/vie ... 4b7b#p2663
Så här tror jag är enklast att ta bort axlarnas låspinnar som man måste köpa nya. https://www.volvop1800club.se/forum/vie ... 50e4174b7b
Jag fick tag på en komplett begagnad planetväxel i "bra" skick från USA. Jag kollade dock för säkerhets skull hur axlar och lager så ut och det var inget att fundera på utan bara att byta ut till nya trots det bra skicket.
Och så har jag min gamla planetväxel kvar i reserv vilket känns bra med tanke på att det knappast kommer att bli enklare att få tag på delar till dessa överväxlar i framtiden.

Nästa

Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...