Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Mina erfarenheter kring renovering av en 27-bakaxel

Mina erfarenheter kring renovering av en 27-bakaxel

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Som total novis på att renovera bakaxlar har jag lyckats renovera en 27-axel till min P1800. Jag passade samtidigt på att ändra bakaxelutväxlingen från 4,56 till 4,1 (standard utan överväxel) för att få ner motorns varvtal en aning. En del saker gjorde jag bra och andra dåligt. Kanske kan du ha nytta av de erfarenheter jag fick.

Jag har nu kört bilen några mil med olika belastning och hastighet och bakaxeln går tyst och fint så förmodligen lyckades jag ställa in alla mått någorlunda rätt. En bra kuggkontakt mellan kronhjul och pinjong är viktigt för att differentialen skall bli tyst och så här blev det

Kuggkontakten på kronhjulets drivsida
Driv.JPG
Driv.JPG (104.12 KiB) Visad 19629 gånger


Kuggkontakten på kronhjulets backsida
Back.JPG
Back.JPG (113.08 KiB) Visad 19629 gånger


1. Jag fann att följer man den arbetsgång jag beskriver i detta dokument kan man minimera jobbet med att shimsa in en differential.
https://www.dropbox.com/s/007j0onwf1hyv ... f.pdf?dl=0
2. Vi amatörer har förmodligen inte tillgång till alla verktyg som VOLVO visar i sina verkstadshandböcker. Då blir inshimsningen väldigt mycket enklare och går fortare om man slipar ur innerringarna på gamla hyfsade lager som har presspassning mot sin axel så att man kan dra av och trycka på dem för hand. Och så gör man alla inshimsningar med dessa gamla lager innan man monterar sina nya lager. Efter att ha monterat nya lager med samma inshimsning som med de gamla behövdes inga ytterligare korrigeringar göras
3. Tre bakaxlar fick jag köpa för att få bra delar till en axel. Bakaxelhus och drivaxlar användes från en bakaxel, kronhjul och pinjong från en annan och differentialhus från en tredje. Skruva därför gärna bort difflocket innan du köper en bakaxel och kolla efter tex dåliga kuggar, rostangrepp och glapp så hittar du kanske ett bra utgångsmaterial redan vid första köpet
4. Man behöver en del speciella verktyg för att kunna göra ett bra jobb. Några vanligare verktyg hade jag redan, andra köpte jag på eBbay och några som är helt speciella för bakaxelrenoveringar gjorde jag själv med verktyg som är vanliga hos oss hemmamekare
5. Man bör vara mycket systematisk och noggrann för det är väldigt lätt att "tappa bort sig" bland alla shims och då har man i värsta fall slarvat bort många timmars arbete.
6. Det finns massor av tips på nätet hur man renoverar en bakaxel. Det finns både allmän information i form av dokument och filmer om hur man renoverar bakaxlar och information som gäller specifikt för 27- och 30- axlar som är vanligt förekommande på gamla VOLVO-bilar. Och så finns förstås Lars Bd på detta forum som är mycket kunnig om reparation av gamla VOLVO-bilar och som dessutom gärna delar med sig av sina kunskaper

Lager med urslipad innerring så att man kan sätta dit och ta bort lagret för hand
Uppslipat lager.JPG
Uppslipat lager.JPG (196.56 KiB) Visad 19629 gånger


Inlägg: 312
Uppslipning av lager kan man göra med ett bromscylinderhoningsverktyg (hening) så har man bättre kontroll över rundhet samt avverkning men det tar längre tid än med en slipmaskin. Använder man vatten som smörjmedel ökas avverkningstakten betydligt jämfört med olja eller liknande.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Bra idé Lars det är nog en mycket säkrare metod! Så irriterande att jag själv inte kom på det för jag har ju till och med ett sådant honingsverktyg! Nåja, jag överlever nog för det fungerade ju bra ändå!

Men även som jag gjorde (DREMEL och slipstift) måste man, av skälen du angav, slipa väldigt försiktigt och systematiskt.
Att slipa ut ett lager tog nog 15-20 minuter inklusive att prova lagret på axeln mellan i stort sett varje slipning. Jag gjorde nog säkert minst 20-30 lätta slipningar innan jag hade slipat ur tillräckligt på ett lager.

Om man antar att jag slipade bort 4-5 hundradels milimetarar (presspassningen) och gjorde detta i 20 omgångar så blev avverkningen vid varje slipning runt 2 tusendels millimetrar. Så jag var extremt lätt på handen när jag slipade.

Jag använde ett slipstift som var svagt konvext till formen https://www.bauhaus.se/slipstift-dremel ... moxid.html och förde den sakta fram och tillbaks längs och runt i hålet jag slipade upp
Jag provade först med olika slipstift med "plan" slipyta liknande denna https://www.bauhaus.se/slipstift-dremel ... moxid.html men det visade sig (förstås) snabbt att jag inte kunde hålla slipstiftet absolut parallellt med ytan jag skulle slipa så slipresultatet blev riktigt dåligt


Inlägg: 1
Har du kronhjul och pinjong till en 27-bakaxel?

Kontakta mej
Jan-Erik Engquist
tel o7o5943622


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...