Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Vindrutetorkarproblem!

Vindrutetorkarproblem!

inklusive belysning, motorstyrning...

Inlägg 14 jul 2015, 11:23
Hej, jag har problem med vindrutetorkaren på vänster/förarsidan. Den kuggar över inne i växelhuset under instrumentbrädan. Bilen är en P1800S, -64, och jag kan se ett litet glapp på axeln (huvudsakligen i axelns längdriktning men delvis också i sidled) som går genom växelhuset till utsidan av karossen, den som splineshylsan sitter på. Det glappet har jag inte på andra sidan.
Vet någon om det är möjligt att endast byta ut axeln som går igenom huset. Den är ca 5-6 cm lång med splineshylsan på utsidan och ett runt kugghjul inne i själva huset. Kuggarna verkar intakta och fina. Går det att ta bort splineshylsan? Det verkar vara näst intill omöjligt att hitta delar till torkarmekanismen.
På sprängskissen över reservdelar ser det inte ut som det är tänkt att bara byta axeln, utan möjligen hela huset (nr9)



Hälsningar Johan
Bilagor
image.jpg
image.jpg (325.55 KiB) Visad 25830 gånger

Inlägg 14 jul 2015, 21:31

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag hade litet för stort glapp i ett av mina mina växelhus (P1800 -63) som jag ville fixa till.
För att få tag på reservdelar köpte jag en komplett torkarmekanism från en Amazon (som är lättare att få tag på än till P1800). Dom är inte dyra på Tradera eller Blocket (runt 150 kr om motorn medföljer). Hela torkarmekanismen är exakt lika den i en P1800 sånär som en av infästningarna i karossen under instrumentbrädan.

Växelhusen går att flytta över från en Amazon till en P1800 vilket borde vara det enklaste för dig att göra.
Efter att ha plockat isär flera växelhus skulle jag tro att dom klarat sig bra på många gamla bilar. Kvaliten verkar vara hög.

I mitt fall visade det sig att det kvarstod ett litet glapp trots att växelhusen var fina invändigt. Glappet kändes om jag tog tag i torkarna och drog dem efter rutan "i svepriktningen".
Det visade sig att det ovala hålet i armen (som växelhusets axel är fastnitad i) som sticker ut från växelhuset under instrumentpanelen hade glappat upp litet. Efter att ha knackat ihop hålet (eller klämt ihop det i ett skruvstycke) blev det mycket bättre.

Per L

Inlägg 28 jul 2015, 09:44
Tack för info Per, trodde jag skulle få en notis när någon svarade här men det funkar uppenbarligen inte. Jag har hittat en mekanism till en amason -64, samma årsmodell som jag har och de ser väldigt lika ut men jag fick höra att de inte skulle passa. Jag är ju dock bara intresserad i växelhuset så då borde det fungera att byta det. Om jag skär av bitarna som fäster växelhuset i mekanismen borde det väl hålla med att POP-nita dit det nya, eller vad tror du?

Inte helt säker på vilket hål, det ovala, du menar men ska ut och kolla i bilen på en gång. Det kanske räcker med det för att klara en besiktning.

Inlägg 28 jul 2015, 16:21

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
"...skär av bitarna..."
"Bitarna" som håller fast växelhusen är fyra nitar (eller skruvar om någon varit där och rotat förut). Du slipar ner nitarnas huvuden och pillar ut dem ur hålen dom sitter i (ev slår ut med en körnare, spik el.dyl).

Ett alternativ till popnitar är skruv med mutter. Det senare använde jag.

På bifogade bild syns den hävarm som är nitad till växelhusets axel. Det "ovala hålet" syns ju inte och det är ju inte heller säkert att det är ovalt. På bilden kan man kan ana att hävarmen är litet smalare vid nitningen. Där har jag klämt ihop hävarmen (jag slog nog med en hammare också) för att få bort (alt minska) glappet mellan axel och hävarm.

Per L
Bilagor
IMG_1397 liten.JPG
IMG_1397 liten.JPG (129.5 KiB) Visad 25444 gånger

Inlägg 28 jul 2015, 19:20
Tack Per!

Det skulle stå "nitarna" men det rättades till bitarna. De är redan ersatta med skruv och mutter men muttrarna är i stort sett omöjliga att komma åt. Hur som helst, jag gick ut i garaget och kröp under instrumentbrädan och efter en del funderande och jävlar anamma så fick jag det på plats igen (försök nummer x?) och nu fungerar det. Hade en liten misstanke om att det bara gällde att hitta rätt position med kuggarna. Nu ska det i alla fall gå genom besiktningen så har jag mer tid till en långvarig lösning sedan. Tyvärr är den lycka som varar alltför kort, när jag provade spolningen så var pumpen tvärdöd. Plockade loss den och strömsatte den med ett extern batteri men den är död. Blir varm när den sitter på plats vilket väl indikerar att den får ström. Vet du hur jag renoverar den eller hittar en ny? Letat på nätet men ingen tur så långt. Misstänker att det inte är originalpumpen som sitter där.
Tack för inspirationen att försöka en ännu en gång, det räddade min dag.

Inlägg 28 jul 2015, 19:42

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Har du en originalpump ser den ut så här!
Skruva bort de tre skruvarna till "locket" och där under hittar du två kugghjul. Det är inte alls ovanligt att dessa fastnar när man inte använt pumpen på lång tid. Ett annat problem kan vara att tätningen till motoraxeln är utsliten. Då läcker pumpen vatten vid axelgenomföringen. Hur man löser detta vet jag inte (än) för jag hoppas att min pump är tät.
160611: CVI säljer en tätning som påstås skall passa till pumpens axelgenomföring http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... ump-661324

Vill du kolla in och göra rent i elmotorn är det bara att skruva bort muttern som håller fast aluminiumlocket och lyfta av det.

Begagnade pumpar kan hittas då och då på Tradera och Blocket. Även utomlands via eBay borde fungera.
Denna hittade jag nu på Tradera http://www.tradera.com/item/302212/2371 ... bra-skick-

Per L
Bilagor
IMG_1398 - kopia.JPG
IMG_1398 - kopia.JPG (134.16 KiB) Visad 25435 gånger
IMG_1399 - kopia.JPG
IMG_1399 - kopia.JPG (98.4 KiB) Visad 25435 gånger

Inlägg 31 jul 2015, 12:00
Än en gång tack! Det är exakt den pumpen jag har så då är det originalpumpen, alltid bra att veta. Öppnade båda sidorna som du beskriver men har inte försökt få fart på den än, ska göra ett försök så fort jag får tid. Det är ju alltid värt att lägga lite extra på att kunna behålla originaldelarna. Den har i alla fall inte läckt vatten tidigare så jag hoppas bara den kärvar lite.


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage

cron