Det finns en potentiometer i varvräknaren som man kan justera visningen med. För att komma åt den måste ett hål borras i husets plåt på baksidan ( ritning på vart man skall borra kan hittas tex här
https://groups.yahoo.com/neo/groups/180 ... ch%20tech/ ). Potentiometern ligger bara millimetrar från plåten på baksidan så det gäller att borra försiktigt.
Jag tolkar dock inlägget som att problemet dykt upp i samband med bytet av fördelare och tändspole och då tror jag inte (fast jag vet inte) att det går att justera varvräknaren så mycket som från visade 7000 rpm ner till tex 3000 rpm.
Har problemet funnits redan förut är det säkert den gamla elektroniken som "tagit slut". Det finns många ställen att läsa på internet om hur man gör för att byta dessa mot nya komponenter
Hittar man ingen annan lösning så finns ju alltid lösningen att byta ut innehållet i P1800ans varvräknare till ett från en modern bil.
Det finns en beskrivning i detta forum hur man byter ut klockans urverkt till ett modernt quartzurverk (
http://www.volvop1800club.se/byt-ut-urv ... 0-klockan/ ) och varvräknaren på bilderna i artikeln (från en gammal SAAB 900) kan användas på samma sätt i en P1800s varvräknarhus.
Som en positiv bieffekt får man också en varvräknare som är mycket mer exakt än den som VOLVO satte i sina bilar på 60-talet
Per L