Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Kalibrering av varvräknare

Kalibrering av varvräknare

inklusive belysning, motorstyrning...

Inlägg 08 jun 2015, 18:59

Inlägg: 2
jag har monterad 1-2-3 fördelare och flamethrower tändspola, och motoren går jättebra. Enda problem är varvräknaren, den går som den fået speed, och viser 7000 varv, när den högst går 3000? Någon som ved hur den kalibreras?

Bent, 67, S, Isblå..

Inlägg 08 jun 2015, 21:59

Inlägg: 105
Ort: Stockholm

Tyvärr har jag inget svar men lika intresserad av att lära mig....
Många verkar fått några olika problem när man bytt till brytarlöst. Vissa får inte varvräknaren att ge utslag alls, till som du skriver, för höga varv angivelser.
Nån som lyckats att få det rätt? Toppen om nån kunde ge tips.
Jag själv tänker byta när det känns som man har tid och byter inte spole utan har kvar den vanliga då.
Så tips mottages tacksamt.

Inlägg 09 jun 2015, 11:07

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Det finns en potentiometer i varvräknaren som man kan justera visningen med. För att komma åt den måste ett hål borras i husets plåt på baksidan ( ritning på vart man skall borra kan hittas tex här https://groups.yahoo.com/neo/groups/180 ... ch%20tech/ ). Potentiometern ligger bara millimetrar från plåten på baksidan så det gäller att borra försiktigt.

Jag tolkar dock inlägget som att problemet dykt upp i samband med bytet av fördelare och tändspole och då tror jag inte (fast jag vet inte) att det går att justera varvräknaren så mycket som från visade 7000 rpm ner till tex 3000 rpm.

Har problemet funnits redan förut är det säkert den gamla elektroniken som "tagit slut". Det finns många ställen att läsa på internet om hur man gör för att byta dessa mot nya komponenter

Hittar man ingen annan lösning så finns ju alltid lösningen att byta ut innehållet i P1800ans varvräknare till ett från en modern bil.
Det finns en beskrivning i detta forum hur man byter ut klockans urverkt till ett modernt quartzurverk ( http://www.volvop1800club.se/byt-ut-urv ... 0-klockan/ ) och varvräknaren på bilderna i artikeln (från en gammal SAAB 900) kan användas på samma sätt i en P1800s varvräknarhus.
Som en positiv bieffekt får man också en varvräknare som är mycket mer exakt än den som VOLVO satte i sina bilar på 60-talet

Per L

Inlägg 09 jun 2015, 20:01

Inlägg: 39
Hej
I min var hålet färdigborrat med en gummiplopp. Det gick med en liten kort mejsel mellan fingertopparna.
Samma symtom 3000 rpm på tomgång och 7000 vid minsta pådrag.

Mitt första problem var inget utslag alls,då vände jag kabeln mellan fördelare och tändspole.

Mvh Björn


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

1-2-3 Ignition&varvräknare fungerar!

Bild
(Foto Christian Strömblad Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-07-24! :ugeek: )

Anonym skrev:
"Vilka skillnader märker du kontra en väl fungerande originalfördelare?"

Anonym skrev:
"Tändningen var väldigt orolig, antagligen sliten. Med 1-2-3 är den helt stabil!"

...
Anonym skrev:
"Ok, enl kopplingsschemat skall svart på 123n till minus på tändspolen, är det fel eller skall båda anslutas till minus på tändspolen?"

Anonym skrev:
"Det är rätt. Men den går via varvräknaren. Se loopen på bilden."
(Från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-07-27!)

Inlägget 1-2-3 Ignition&varvräknare fungerar kommer från Svenska Volvo P1800-Klubbens Facebookgrupp den 2016-07-24!


1-2-3 Ignition & varvräknare fungerar även på P1800 ES!

Bild

Inlägget Snart tillbaka från verkstan med ny 123-ignition kommer från Svenska Volvo P1800-Klubbens Facebookgrupp den 2017-04-01!


123-Ignition programmerbar elektronisk fördelare för klassiska bilar!

Bild
Bild
(123-Ignition programmerbar elektronisk fördelare för klassiska bilar den 2017-05-15!)

Länk till 123-Ignition programmerbar elektronisk fördelare för klassiska bilar!

Länk till installationsmanual http://www.123ignition.se/pdf/123_tune_manual.pdf programmerbar elektronisk fördelare för klassiska bilar!


Tillbaka till Forumet! eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage