Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Tempmätare olja och vatten

Tempmätare olja och vatten

inklusive belysning, motorstyrning...

Inlägg 19 mar 2015, 20:43

Inlägg: 7
Mit kombinationsinstrument vatten och oljetemp fungerar inte. Vill prova att fylla på. Har hört att det ska gå med aceton. Tänkte prova att borra ett litet hål i givarna, spruta in aceton med en spruta och sedan löda igen.
Nån som vet mängden som behövs?
Måste man kyla givaren medan man löder för att det inte ska dunsta under lödningen?
Behöver man sedan justera instrumentet uppe vid mätarna?
Har bara läst i en blogg att det ska gå att laga själv.
Alternativet är ju Vige instrument eller Skandix som kan laga det.

Inlägg 19 mar 2015, 22:43

Inlägg: 312
Jag har hört att det ska vara eter men att det i övrigt ska ske som du beskriver med kylning under lödsekvensen. Gissningsvis ska man ha i så mycket som det går att få i men eftersom medlet har försvunnit är det inte tätt och påfyllningen endast är en tillfällig lösning.
Förmodligen menar du Instrument JIGE och inte Vige.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 19 mar 2015, 23:08

Inlägg: 7
Ja Jige ska det vara.
Har fått för mig att det egentligen ska vara eter i den ena och aceton i den andra men att eter dels är svårt att få tag på, dels instabilt om det lagrats och att aceton skulle funka i bägge.
Det är ju rätt att det måste läckt ut nånstans under 50 år men jag tänkte det var värt att testa en påfyllning för att se om det funkar och hur länge.


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage