Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Laga original klocka i en 63a- Alternativ 1

Laga original klocka i en 63a- Alternativ 1

inklusive belysning, motorstyrning...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Så här fick jag igång klockan i min bil

1. För att ta bort kromsargen lindade jag först ett par varv maskeringstape och drog dit en slangklämma. Under slangklämmans skruvdel lade jag en 0,7 mm plåt eftersom klämman annars kan buckla till kromet. Se bild 1
1.JPG
1.JPG (116.15 KiB) Visad 22321 gånger


2. För att vika upp kromsargens invikning använde jag ett smalt stämjärn. Jag vek upp halva invikningen först och sedan resten. På bild 2 har jag börjat vika upp plåten. Första varvet vek jag upp kanten till hälften. Andra varvet vek jag upp resten så att kromsargen gick att ta av. På varvräknaren försökte jag vika upp hela kanten i ett enda steg och då sprack plåten på flera ställen. Om jag i stället vek upp en tredjedel första varvet, en tredjedel andra varvet och sista tredjedelen tredje varvet undvek jag att den sprack.
2.JPG
2.JPG (108.61 KiB) Visad 22321 gånger


3. Flera delar måste tas bort innan man har urverket i sin hand. Läs tex här hur man gör https://www.dropbox.com/s/sl3jezy5ceyx6 ... 7.pdf?dl=0
När urverket är loss kan man se den lilla piggen på svänghjulet och kontaktfjädern som tillsammans bildar den kontakt som oftast är orsaken till att klockan stannar. På bild 3 kan man se att pigg och fjäder är svartbrända och att bränt "skräp" hamnat både på svänghjulet och dess axel. Det blir helt enkelt för dålig kontakt mellan pigg och fjäder. Orsaken är att dessa delar inte tål den "höga" ström som flyter genom dem.
3.jpg
3.jpg (371.54 KiB) Visad 22321 gånger


4. Med en liten skruvmejsel och en lupp skrapade jag rent pigg och fjäder så gott jag kunde. Piggen är gissningsvis 0,3-0,5 mm i diameter så det är troligen VÄLDIGT lätt att bryta av den. Skruvmejseln jag använde var av modell liten (ca 1 mm bred spårskruvmejsel). Sedan sprayade jag på CRC Oxide Clean och körde klockan en halvtimme, sprayade... osv några gånger i förhoppning att kontakten skall bli så ren som möjligt
Bild 4 visar rengjord pinne och fjäder
4.jpg
4.jpg (309.38 KiB) Visad 22321 gånger


Här ses ett klipp på hur klockan tickar på https://www.dropbox.com/s/e72ssgogbgkv6 ... 3.avi?dl=0

Mina fortsatta planer är att:
5. Göra rent urverket med CRC Electronic Cleaner och sedan olja in alla lager. Speciell syntetisk klockolja för snabbt roterande delar (som svänghjulet) och tunn syntetisk motorolja till resten. Dels verkar det vara en hel vetenskap hur man smörjer klockor (se tex http://ticktocktony.com/Clock-Repair-Ho ... clock.html eller http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... mrN6Nfuqjg) och sedan är det bitvis mycket trångt. I förhoppning att det skall bli enklare att komma åt alla trånga ställen har jag köpt speciella verktyg (se bild) och med dessa och en lupp borde det fungera att smörja som man skall göra
Smörjverktyg klockor.JPG
Smörjverktyg klockor.JPG (108.7 KiB) Visad 22321 gånger


6. Montera en förstärkare enligt beskrivningen i tidigare nämnda dokumentet https://www.dropbox.com/s/sl3jezy5ceyx6 ... 7.pdf?dl=0 så att man minskar strömmen som går genom den känsliga
kontakten (pinne och fjäder) till en tjugondel. Då borde kontakten inte brännas igen och klockan kommer att gå "i evigheter"

7. Bara vika tillbaks kromsargen på en längd av ca 1 cm på tre ställen och se hur det kommer att se ut när instrumentet sitter i bilen. Man kan inte vika upp och tillbaks kromsargen hur många gånger som helst utan att plåten går av och på detta sätt får jag många ytterligare chanser att plocka isär klockan innan hela omvikningen gått av och kromringen blir svår att sätta tillbaks

Per L


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Nu är förstärkaren tillverkad och monterad. Kabelfärgerna är lika som i beskrivningen i
https://www.dropbox.com/s/sl3jezy5ceyx6 ... 7.pdf?dl=0

Nu skall klockan få gå i ett dygn eller så innan jag monterar ihop den.

Per L
Bilagor
IMG_1932 1.jpg
IMG_1932 1.jpg (147.65 KiB) Visad 21608 gånger
IMG_1928 1.jpg
IMG_1928 1.jpg (126.48 KiB) Visad 21608 gånger
IMG_1923 1.jpg
IMG_1923 1.jpg (126.32 KiB) Visad 21608 gånger


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Nu har jag vikt tillbaks kromsargen och monterat klockan i bilen.
Som synes på bilden har jag bara vikt tillbaks kromet på tre ställen och varje vikning bara på en kort sträcka.

På detta sätt kan jag ta bort kromet fler gånger och det kommer att finnas krom kvar att vika tillbaks många ytterligare gånger även om den invikning jag nu gjort går av nästa gång jag viker upp den.

Per L
Bilagor
IMG_1994 25.jpg
IMG_1994 25.jpg (98.12 KiB) Visad 21556 gånger


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Nu kan jag konstatera att den lagning (sätta dit en förstärkare) som jag beskrivit här ovan inte har gett ett tillfredställande resultat. Vid de olika prov jag har gjort har klockan fungerat bra till att börja med men gått trögare och trögare för att till slut stanna efter mellan 1 och 3 veckor. Med trögare menar jag att svänghjulet svänger mindre och mindre för att till slut sluta att svänga.

Jag har konstaterat följande:
- med välsmord kontakt (pinne och fjäder) fungerar det mycket bra
- med helt torr kontakt är det inte ens säkert att klockan startar när man trycker på "startknappen". Svänghjulet "svänger till" men så litet att svängningen inte fortsätter. Och tvingar man igång svänghjulet med tex fingret går klockan bara i några sekunder innan den stannar

Jag tror således inte att det är "förstärkaren" som är orsaken utan att det är kontakten som går "trögt".
Min teori är att kontakten (pinne och fjäder) genom gnistbildningen (det som gjort att klockan stannat till att börja med) blivit så "sträv" att det bromsar svänghjulets rörelser. Och smörjer man kontakten går det förstås lättare (och klockan fungerar) ända tills oljan försvinner från kontaktens ytor.

Nästa steg i mina försök att få original klocka att fungera är att byta ut hela den mekaniska kontakten (pinne och fjäder) mot en beröringsfri kontakt gjord av en IR-sensor med tillhörande elektronik som finns att köpa från England. http://www.clocks4classics.com/
Förutom kontakten (pinne och fjäder) behåller man all mekanik i original klocka.
Resultatet av denna ombyggnad kommer jag att beskriva i en ny tråd med samma rubrik som denna (men Alternativ 2 som tillägg). Se viewtopic.php?f=6&t=165&p=653&sid=28f2289662347a9dd777b9173eecbdea#p653

Möjligen har jag också använt en syntetisk klockolja av för dålig kvalitet. Jag har därför köpt 1 ml av vad jag tror är en bra olja. I varje fall är det lätt att tro det då priset för min köpta milliliter olja omräknat till ett literpris motsvarar 2-3 körklara P1800 i bruksskick.

Per L


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Se viewtopic.php?f=6&t=165&p=866&sid=16695ed66a0c4693dee5a563d6de9cfb#p866 om mina nya erfarenheter av att smörja kugghjulen

Om jag har rätt i mina slutsatser så kan nog ovanstående lösning fungera bara man smörjer på rätt sätt


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage

cron