Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Läckande värmekran

Läckande värmekran

inklusive belysning, motorstyrning...

Inlägg 01 apr 2017, 16:40

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Gamla värmekranar till kupevärmen brukar ofta läcka.
Antingen läcker dom vatten som hamnar på golvet i bilen eller också läcker avstängningen så att det smiter förbi varmvatten trots att man stängt av värmen. Det första är aldrig kul och det senare är inte kul en varm högsommardag med gassande sol.

Lösningen på det första problemet är att köpa en ny (dyr) kran eller att byta den läckande packningen (också dyr men i alla fall väldigt mycket billigare)
Packningen kan köpas hos Dalhems http://dalhems.com/sv/p/067fb26123014ec ... armeventil

Det senare problemet kan förstås också lösas genom att köpa en ny ventil eller också genom att sätta tex en kulventil på slangen till värmepaketet. När det är så varmt ute att ingen värme behövs stänger man helt enkelt av kulventilen och då spelar det ingen roll hur värmekranen är inställd eller hur mycket internt läckage man har i den. Oavsett kommer det inget varmvatten fram till värmepaketet.

Och är det sådant väder ute att man behöver ha värmen på ibland har man kulventilen öppen. Skulle det då läcka igenom en aning varmvatten trots att värmekranen är avstängd har det troligen inte så stor betydelse

Bilden visar vart jag satte kulventilen på min bil. Den röda armen som man öppnar och stänger ventilen med har jag tagit bort eftersom jag troligen inte behöver reglera den många gånger på ett år. Som den nu är (utan handtag) är det enkelt att stänga och öppna kulventilen tex med minsta sortens skiftnyckel

extra värmekran.JPG
extra värmekran.JPG (93.18 KiB) Visad 14051 gånger

Inlägg 01 apr 2017, 21:27

Inlägg: 312
I stället för kulventil kan man prova att justera ventilkäglans läge. Detta görs med stjärnskruven som syns nedan på VP:s bild (mitt emellan fästet för vajerhöljet och nedre slanganslutningen).
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=673451

Tack förresten för att du inte ger upp hoppet om forumet och fortsätter posta de tips du har.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 02 apr 2017, 09:02

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
VÄRMEVENTILEN

Har du plockat isär någon värmeventil så att du vet hur ventilkäglan ser ut? Är den tex av gummi eller av metall (troligen gummi enligt nedan)?

Denna typ av värmekran (RANCO) verkar ha varit vanlig på bilar för 50 år sedan. Både på europeiska och amerikanska bilar. På olika hemsidor där man lagat dessa ventiler kan man ana att ventilkäglan är av gummi och därmed blir den säkert hård/sprucken el.dyl. Man kan också se att vissa repsatser innehåller även tätningen till ventilkäglan.

Den "sats" som jag har köpt hos Dalhems (för kommande behov) innehåller bara membranet som gör att man kan laga ventilen om den läcker ut vatten på golvet. I figur 7, 15 och 17 i denna länk http://www.sw-em.com/Heater_Control_Valve.htm ser väl ventilkäglan ut att vara av gummi, plast, bakelit el.dyl och den verkar gå att byta ut. Är den så hållbar att den inte "går sönder"? Visserligen är kranen från en Amazon men det borde vara lika på P1800 (det står ju dessutom i texten att alla RANCO-kranar mellan 1941-70 har samma tätningar).

FORUMET

Jag har haft så stor nytta av detta (och andra) forum under mitt renoveringsarbete för att lösa olika problem som dykt upp så jag vill gärna bidra med det jag kan. Kanske är det "bra" förlag jag har! Men förmodligen kan förlagen utvecklas vidare till något ännu bättre.

I varje fall tycker jag det är här sådana här saker skall avhandlas. Inte i Facebook. Det är väldigt sällan jag går in och kollar i P1800-facebook men när jag gör det så är min känsla alltid detsamma. Förvirrad!!! Jag har ännu inte lyckats lära mig vad som står vart. För mig är det bara en blandning av "det ena och det andra" i en osalig röra som jag hittills inte har orkat ta mig igenom.

Jag har fortfarande några få förslag jag kommer att presentera här med några veckors mellanrum men sedan är risken att även jag kommer att minska mitt skrivande här. För nu är min bil körklar och besiktigad ("klar" blir den nog aldrig) och då minskar av naturliga skäl behovet att meka med den (kan man i alla fall hoppas)!
Så här ser den ut just nu http://volvo1800pictures.com/0_car_phot ... ldsida.php

Men att det skrivs lite i sådana här forum betyder inte med automatik att forumet är dåligt! Titta tex i Amazon-forumet! Det skrivs inte så mycket där heller fast det rimligen finns många fler Amazonägare än P1800-ägare som kan skriva. Men när tex någon har problem med att tex få högra dörrbackspegeln att fungera bra då kan han hitta en lösning här. Och jag tror att han blir glad ändå även om lösningen skrevs "för 10 år sedan"

Inlägg 02 apr 2017, 17:31

Inlägg: 312
Amazonventiler har jag demonterat men ingen till 1800, käglans tätningsyta verkade vara gjord av ett hårt material men det kan ju ha varit mjukt en gång i tiden. Har även tillverkat en packning till en 140 kran en gång i tiden, en form tillverkades och packningen vulkades av rågummi.
Det ska finnas ett par demonterade Amazonventiler i mina gömmor, ska försöka hitta dom och ta några bilder.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 02 apr 2017, 19:30

Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Den raka övre värmeventilen är till P1800 och den nedre böjda värmeventilen är till Amazon och PV!

Den raka övre värmeventilen till P1800 har artikelnummer 673451.

Bild
(Foto Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 Forum den 2016-07-12)

Se även Hur ser värmeventilen ut till P1800?

(Korrigerat den 2017-04-02)

Tillbaka till Forumet! eller
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "

Inlägg 02 apr 2017, 20:15

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Vad jag kan se så finns för närvarande både den "krokiga" (Amazon) och den "raka" (P1800) varianten att köpa på VP-Autoparts

Inlägg 02 apr 2017, 21:02

Inlägg: 312
Och även på GCP.

Inlägget från Facebook gällande "Köpa ny rak övre värmeventil till P1800, finns hos CVI med artikelnummer 673451 enligt Johan Falck" har inte någon aktualitet och innehåller vid tidpunkten för postandet alltför många direkta felaktigheter för att platsa på forumet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage

cron