Gamla värmekranar till kupevärmen brukar ofta läcka.
Antingen läcker dom vatten som hamnar på golvet i bilen eller också läcker avstängningen så att det smiter förbi varmvatten trots att man stängt av värmen. Det första är aldrig kul och det senare är inte kul en varm högsommardag med gassande sol.
Lösningen på det första problemet är att köpa en ny (dyr) kran eller att byta den läckande packningen (också dyr men i alla fall väldigt mycket billigare)
Packningen kan köpas hos Dalhems http://dalhems.com/sv/p/067fb26123014ec ... armeventil
Det senare problemet kan förstås också lösas genom att köpa en ny ventil eller också genom att sätta tex en kulventil på slangen till värmepaketet. När det är så varmt ute att ingen värme behövs stänger man helt enkelt av kulventilen och då spelar det ingen roll hur värmekranen är inställd eller hur mycket internt läckage man har i den. Oavsett kommer det inget varmvatten fram till värmepaketet.
Och är det sådant väder ute att man behöver ha värmen på ibland har man kulventilen öppen. Skulle det då läcka igenom en aning varmvatten trots att värmekranen är avstängd har det troligen inte så stor betydelse
Bilden visar vart jag satte kulventilen på min bil. Den röda armen som man öppnar och stänger ventilen med har jag tagit bort eftersom jag troligen inte behöver reglera den många gånger på ett år. Som den nu är (utan handtag) är det enkelt att stänga och öppna kulventilen tex med minsta sortens skiftnyckel