Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Grå hinna på strålkastarglasens insida

Grå hinna på strålkastarglasens insida

inklusive belysning, motorstyrning...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
För mig händer det ofta att strålkastarna får en grå hinna på insidan av tex glasen. Det ser inte bara tråkigt ut när allt krom runt omkring är nytt eller nykromat utan det försämrar också ljuset.

För att lösa detta problem hällde jag i en skvätt vatten (kanske en dl) i strålkastare och tillsatte litet (rätt mycket) diskmendel (Yes hade vi hemma). Sedan skakade jag strålkastare några minuter så att vattnet sköljde runt i strålkastaren.
Därefter sköljde jag rent flera gånger med vanligt vatten (tills allt skum försvunnit).
Sist sköljde jag rent med "destillerat" vatten (det vatten vi tömmer ur torktumlaren) i förhoppningen att det inte skulle bildas några torkfläckar när strålkastaren torkade.

Resultatet blev över förväntat. Som nytt och inga synliga torkfläckar.
Bilagor
IMG_3661 liten beskuren.jpg
IMG_3661 liten beskuren.jpg (166.64 KiB) Visad 6611 gånger


Inlägg: 312
För att reducera torkfläckar ytterligare kanske sista sköljningen kan behöva lite spolglans från diskmaskinskemikaliehyllan eller är tumlardestilerat vatten så rent att inga fläckar bildas?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Din ide med spolglans är nog inte så dum!

Annars kunde jag faktiskt inte hitta några torkfläckar alls. Skulle man få det så är det nog inte hela världen. Skakar man ur så mycket vatten och droppar man kan så funkar det nog bra ändå.

Förmodligen påverkas kondensvattnet från torktumlaren hur man sköter sin torktumlare. Jag kan inte påstå att vi är överdrivet noga men vattnet verkar vara hyfsat rent ändå. Jag har väl gjort rent kondensdel och tank ett par gånger under de 25 år vi haft torktumlaren.
Vattnet var dessutom 10-15 år gammalt och har hela tiden stått i en plastflaska i ett kylskåp.


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage

cron