Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Att rucka klockan. Tips

Att rucka klockan. Tips

inklusive belysning, motorstyrning...

Inlägg 20 okt 2016, 17:19

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Ett enkelt hjälpmedel att rucka klockan i sin bil om den drar sig före eller efter är att använda sin mobiltelefon och appen WildSpectra Mobile (Lite är gratis och Pro kostar ca 10,50). Med denna app kan man se hur mycket klockan drar sig per dygn. Behövs det justerar man klockan (ruckar den) och ser omedelbart resultatet.

Appen mäter hur fort klockan låter tick-tack. Klockan låter tick när balanshjulet svänger åt ena hållet och tack när balanshjulet svänger åt andra hållet. Klockan i en P1800 gör en komplett svängning (tick-tack) 9000 gånger i timmen (dvs 2,5 gånger per sekund)

Förutom telefon och app behövs en mikrofon som hör när klockan låter tick-tack. Efter många misslyckade prov med olika mikrofoner visade sig den enklaste varianten vara den bästa (faktiskt den enda jag fick att fungera). Nämligen telefonens egen headset med en mikrofon "på sladden" (vilken billig som helst av denna typ https://www.kjell.com/se/sortiment/mobi ... ron-p23095 ).

För att mikrofonen skall höra det relativt svaga tick-tacket stoppar man in den så långt det går i hålet för belysningslampan med mikrofonhålet vänt mot urverket, ser till att omgivningen är tyst och sedan är det bara att köra igång appen (efter att ha gjort diverse inställningar i appen förstås).
Om appen hör både ticket (låter "starkt") och tacket (låter "svagt") så ställer appen automatiskt in sig på 5 b/s (beats per second dvs tick per sekund) och hör appen bara det "starka" ticket så ställer appen automatiskt in sig på 2,5 b/s. Bilderna nedan visar när min app hörde bara ticken dvs den ställde in sig på 2,5 b/s

Min klocka visade sig gå ca 1 minut och 15 sekunder för sakta per dygn före justeringen (se nedan).
Blå visare= snittet de senaste 5 sekunderna
Grön visare= snittet de senaste 20 sekunderna
Röd visare= snittet de senaste 60 sekundena
161018 fm liten.jpg
161018 fm liten.jpg (89.33 KiB) Visad 13674 gånger


Ruckningsskruven är oerhört känslig så nästan ingen vridning alls kan innebära att den går från 1 min/dygn för sakta till 1 min/dygn för fort. Efter flera justeringar såg värdena ut som nedan dvs klocka har den senaste minuten gått motsvarande på sekunden rätt per dygn (se nedan).
161020 fm liten.jpg
161020 fm liten.jpg (65.64 KiB) Visad 13674 gånger


Att den kommer att hålla sig så bra över tiden, i en skumpig bil och i alla väderlekar är nog tyvärr att hoppas på för mycket men det skall i alla fall bli intressant att se hur resultatet blir "i verkligheten"

Jag tyckte att Pro-versionen (som har fler inställningar) mätte ticken tydligare och att digrammet blev "stadigare" och därmed enklare att läsa av.

Inlägg 03 feb 2018, 16:22

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
När jag nu har testat att starta klockan med den monterad i bilen visar det sig att det räcker att klämma fast mikrofonen mellan klockans kromring och instrumentpanel för att kunna "höra" tickandet med appen WildSpectra.

Förstås blir det då lättare för mikrofonen att ta in omgivningens ljud så det är ännu viktigare att det är tyst om man skall kunna mäta klockans gång med mikrofonen placerad på detta sätt

IMG_5622.jpg
IMG_5622.jpg (109.16 KiB) Visad 7141 gånger


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage

cron