Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Att konvertera varvräknaren från RVI till RVC

Att konvertera varvräknaren från RVI till RVC

inklusive belysning, motorstyrning...


Inlägg: 12
Har ett 123 Ignition tändsystem i bilen som är en 1800-ES. Varvräknaren är av typen RVI ( märkning i nederkant på mätartavlan) och denna fungerar inte till detta system, den visar slumpmässiga värden mellan 0 och maxvarvtal.
Hittade en ombyggnadssats på Ebay från SPIYDA LTD i England som som konverterar från RVI till RVC , och denna anpassar varvräknaren till rätt funktion mot 123 Ignition systemet.

Medföljer anvisningar för den elektriska kopplingen samt metod för kalibrering med wav- filer som finns att hämta på hemsidan.

Hur svårt är det att utföra detta arbete?

Att lösgöra mätarinsatsen för en Smith varvräknare i ES utförande är lätt, det är betydligt svårare att demontera visarnålen som är pressad på mätaraxeln.
Det finns videos på Youtube som visar detta, men jag anser att en plåtremsa vars ände böjs i 90 grader där ett spår nära axel diametern upptas, är säkrare med tanke på instrumentavlans välvning. Kanterna kring mätarnålens nav är av mycket tunn plåt och är mycket lätt att demolera.

Övrig elektrisk och mekanisk montering är inte svårt, det behövs lödkolv och någon typ av spänningskälla som avger 12V likspänning för kalibrering med Wav- filerna och för att koppla mätarens vridspole polrätt så den inte går baklänges.

Jag lyckades inte med kalibreringen med Wav filer, det behövs en ljudkälla med mycket power för inmatning till kretskortet och det har inte jag.
Löste detta genom att montera en modern varvräknare parallellt med Smith varvräknaren i bilen och kalibrerade mot denna.

Är det här något för dig?
Om du gillar utmaningar och är bekväm med att ta risken att misslyckas, så varför inte?
Ombyggnads kittet kan beställas från: https://spiyda.com/tachometer-electroni ... dules.html

Priset i skrivande stund är 780 Sek med frakt samt inräknat importmoms och postens hanteringsavgift.
Alternativet kan vara att Instrument Jige sköter ombyggnaden, angivet pris ca. 2000 kr plus fraktavgifter och ingen risk att "Ågren" ska knacka på din dörr!

Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage

cron