Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Blinkers och nummerbelysning

Blinkers och nummerbelysning

inklusive belysning, motorstyrning...

Inlägg 18 mar 2020, 16:40

Inlägg: 12
Har börjat med renoveringen av en 36 års stillastående ladufynd och därmed allt fastrostat. Hur får man ur plasten i blinkersen? Trycka rakt nedåt eller vrida? Hur får man loss kromade delen på nummerbelysningen? De yttre skruvarna? Måste tyvärr choma om delarna och allt sitter som sagt som berget.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Om du skriver litet tydligare vad du menar så kanske du får fler svar! Här kommer i alla fall mina funderingar! Jag utgår här från att det är en "P1800S" dvs den vanliga kupén

Vill du plocka isär plastglaset från kromringen eller vill du demontera glas+ krom från bilen? I det senare fallet kan du läsa i verkstadshandboken på sid 3-33
http://volvo1800pictures.com/document/S ... _p1800.pdf

Vad jag kommer ihåg så sitter nummerplåtsbelysningen med bara två skruvar så vad du menar med "yttre skruvar" förstår jag inte. Den lossas i alla fall inifrån bagageutrymmet


Inlägg: 12
Det är en P1800 -64.
Frågan är , hur får jag ur plastglaset ur kromringen, pressa rakt ned eller vrida?
När det gäller nummerskyltsbelysningen är frågan ovan : hur lossar man den kromade ytterdelen. Det har nu löst sig eftersom jag var tvungen att borra bort alla 6 skruvarna och får gänga om när den ska monteras.


Inlägg: 22
Om du vill kan jag komma förbi med en lös blinkers så kan du se hur det skall tas loss.

/Lars (granne med dig)


Inlägg: 12
Tackar så mycket Lars
Tänkte inte på dig eftersom jag inte sett din P1800 på länge. :D


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage