Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Laga original klocka i en 63a- Alternativ 2

Laga original klocka i en 63a- Alternativ 2

inklusive belysning, motorstyrning...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
I en annan tråd i detta forum ( viewtopic.php?f=6&t=50 ) beskriver jag hur jag fick igång klockan på min P1800 -63 bla genom att göra rent brända kontaktdelar och installera en förstärkare som minskade/eliminerade att dom skulle bli brända igen. Resultatet blev dock inte tillfradställande så här gör jag ett nytt försök att fixa en klocka till en hyfsad tillförlitlighet under en längre tid.

Lösningen innebär att byta ut de känsliga kontaktdelarna som består av en pinne på svänghjulet och en fjädrande kontakt. De bända kontaktdelarna ses inringade med rött nedan

0. Bränd pinne och fjäderkontakt.jpg
0. Bränd pinne och fjäderkontakt.jpg (164.66 KiB) Visad 21891 gånger


I stället sätter man dit en IR-sensor som beröringsfritt känner av när klockans spole skall få sina strömstötar. De delar man behöver för att bygga om klockan köps hos http://www.clocks4classics.com/ och kostade mig 60 pund inklusive frakt.
Spolen och själva klockfunktionen (svänghjul, drev, axlar och visare) gör man inget åt vilket bla innebär att inställningsrattarna på klockans framsida fortfarande används.
Nedan ses kretskortet och dess IR-sensor (rund svart "klump" längst upp på kretskortet) monterat i klockan

2. Kretskort med IR-sensor liten.jpg
2. Kretskort med IR-sensor liten.jpg (144.83 KiB) Visad 21891 gånger


och här ses dels IR-sensorn (på den plats den fjädrande kontakten satt förut) och det svarta "streck" som klistras på svänghjulet och som IR-sensorn läser av. Pinnen sitter kvar på svänghjulet men används inte längre.

4. IR-sensor och svart triggerfält liten.jpg
4. IR-sensor och svart triggerfält liten.jpg (59.71 KiB) Visad 21891 gånger


Sist visas två kort på en ihopmonterad klocka där kretskortets placering syns

6. Kretskort 1 liten.jpg
6. Kretskort 1 liten.jpg (62.67 KiB) Visad 21891 gånger


7. Kretskort 2 liten.jpg
7. Kretskort 2 liten.jpg (64.88 KiB) Visad 21891 gånger


Utförliga monteringsbeskrivningar finns på säljarens hemsida http://www.clocks4classics.com/downloads.html liksom filmer som visar hur man gör http://www.clocks4classics.com/videos.html

Efter en veckas provkörning av klockan ser reparationen hoppfull ut. Men nu var ju målet att den skall gå bra under lång tid så jag återkommer med rapportering om ett par månader och om det då fortfarande ser bra ut om ytterligare ett halvår.
Hur noggrant man kan få klockan att gå genom att skruva på ruckningsskruven är svårt att veta med tanke på att ett enda skalstrecks vridning på ruckningsskruven innebär enligt Smiths instruktion http://volvo1800pictures.com/document/Smiths-Clock.pdf att klockan går ca 20 min långsammare eller snabbare på en vecka.
I den inomhusmiljö som jag nu provkör klockan har den de senaste två dygnen gått motsvarande i storleksordningen 15 sek för sakta på en vecka. Om denna inställning står sig över tiden så får jag nog vara riktigt nöjd.

Klockan tickar tystare efter ombyggnaden eftersom den största källan till tickandet (pinnen och fjädern) inte längre finns kvar i klockan.

Leverantören av ombyggnadssatsen påpekar att klockan inte skall provköras med en vanlig batteriladdare utan ett 12V batteri eller "a regulated 12V power supply". Jag har en batteriladdare (CTEK Zafir 100) som har ett Supply-läge som ger en konstant spänning på 13,6 volt. Detta läge uppges kunna användas som kraftaggregat för att driva utrustning som kräver 13,6 volt. Så den batteriladdaren använde jag för att provköra min klocka.

Och klockan både startade och gick! Men den hade svårt för att starta. Klockan har nu en inbyggd funktion som automatiskt startar klockan när den spänningssätts. Startar den inte direkt gör den omedelbart ett nytt försök och ett nytt... och ett nytt... osv tills svänghjulet börjar oscillera. Med batteriladdaren inkopplad (utan bilbatteri) gjorde klockan oftast mellan 2 och 10 startförsök innan den började ticka på ordentligt.

För säkerhets skull testade jag den också med bilbatteriet och som genom ett under startade den då alltid på första försöket. Det är alltså inte utan anledning som leverantören av elektroniken avråder från att köra klockan på en batteriladdare.
Jag testade också att provköra klockan med ett vanligt 9V batteri och det gick också bra. Dom håller dock väldigt kort tid (en eller ett par dagar). Stänger man dessutom av klockan när batteriets spänning nått ner till runt 8,5V så orkar klockan inte starta igen.

Klockan drar ca 20 mA vid starten och när den kommit igång drar den ca 8 mA


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Även med denna lösning fick jag initialt problem med att klockan stannade själv och/eller att klockan inte gick igång igen när jag själv stannade den. Det verkar dock som jag nu hittat en lösning på detta problem.

I min iver att smörja klockan smorde jag överallt där det rörde sig delar. Och jag har provat att smörja både "mycket" och väldigt lite. I alla smörjinstruktioner för klockor jag sett på nätet har det stått att man skall smörja ytterst lite eller om det inte går inte smörja alls. Det har jag nu lärt mig den hårda vägen

Och det verkar vara ett ställe på min klocka som man inte skall smörja alls. I varje fall var det inte förrän jag tvättade bort all olja från "kugghjulet" som sitter på svänghjulsaxeln och "taggarna" på det tagghjul (som svänghjulet matar fram en "tagg" per svängning) som min klocka började fungera som den skall.

Nu har den gått i 1-2 månader med en stabil gång. Se viewtopic.php?f=6&t=249 hur jag mäter det enkelt.
Jag har också stannat och startat klockan många gånger. Efter stoppen har jag låtit den stå still från en kort stund (en halv minut) upp till 3-4 dagar och den har varje gång dels startat utan problem och dels omedelbart "svängt in sig" på en stabil gång.

Hittills har jag bara testat den inomhus så många ytterligare tester i olika miljöer behövs för att jag slutligen skall vara nöjd med resultatet av min ombyggnad


PS! Eventuellt kan misslyckandet med min första ombyggnad (se första länken i denna tråd) ha berott på att jag hade smort de två "kugghjulen" som nu visat sig måste gå helt torra. Så den första ombyggnaden kan ju mycket väl ha fungerat bra om jag bara låtit bli att smörja dessa "kugghjul"


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Efter att ha fixat klockan enligt ovan har jag haft den igång väldigt lite. Jag har monterat in en strömbrytare så att jag kan sätta på och stänga av klockan som jag vill.
Det är säkert minst ett halvår sedan jag hade igång klockan senast och nu fick jag för mig att starta den.

Jag har 10 grader varmt i garaget och då vägrade klockan att starta trots många försök. Efter ombyggnaden startar den själv så fort den får ström och den gör automatiskt nya försök så länge den inte går igång.

Efter att ha värmt upp den till runt 25 grader gick den efter 5-8 försök till slut igång för att sedan ticka på runt 20-30 sekunder för långsamt per dygn. I takt med att temperaturen sjönk ökade eftersläpet och vid runt 12-13 graders temperatur gick den ca 7 min för långsamt per dygn.

Efter 3-5 timmar tyckte klockan att det blev för kallt (10 grader i garaget) och stannade.
Efter att ha värmt upp den igen så startade den återigen. Så det är bara att konstatera att det är en sommarklocka jag har.

Jag använder appen WildSpectra i mobiltelefonen för att momentant kunna se med vilken noggrannhet klockan går
viewtopic.php?f=6&t=249


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Eftersom jag har fått frågan om hur min klockreparation fungerar så gör jag här en sammanfattning över dagsläget

Jag har inte använt klockan speciellt mycket eftersom den är avstängd (mha en strömbrytare) när bilen inte används och jag kör inte mycket med bilen. Ofta är den avstängd även när jag tar en kortare tur med bilen.

- När klockan är påslagen fungerar den bra men den är väldigt temperaturkänslig
- Jag kan mha mobilen och appen rucka klockan så att den bara drar sig ett fåtal sekunder per dygn men blir det tex varmare eller kallare så går klockan fortare eller saktare. Säkert inte mer än vad klockan i originalutförande skulle göra men ändå irriterande om man bemödat sig med att ställa in den ”exakt”
- En gång har jag testat vad som händer vid kallt väder och vid runt +10 grader stannade den. Gissningsvis för att den då började gå för trögt
- Skall man vara säker på att den startar efter ett längre uppehåll (dagar och veckor) måste det vara minst 15-20 grader. Även här troligen beroende på att urverket går för trögt.

Att klockan är så väderberoende kan bero på
- Att jag smort den för mycket. På ”alla” hemsidor på nätet om klockreparationer står det att man skall smörja urverken mycket sparsamt eller inte alls och det är nog klokt. I alla fall skall man nog undvika att smörja dom snabbgående delarna i klockan som tex balanshjulet med närliggande delar. Min troligtvis överdrivna smörjning kan kanske bli för ”seg” vid kyla och göra att urverket går för trögt
- Att jag satt ihop urverket en aning ”fel” så att delarna snurrar litet för trögt. Det är tydligen inte helt ovanligt kan man läsa om på nätet

Slutsatsen för mig är att min klocka fungerar bra vid alla väderlekar jag använder bilen om jag låter den vara påslagen hela tiden


Inlägg: 1
Även jag satsade på ett kitt från clocks4classics.
Plockade isär orginalmekanismen, ultraljudstvättade i "urmakarsoppa", monterade ihop (enligt bra instruktioner som följde med kittet, och bilder jag tog under tiden). Smorde sparsamt med den olja som följde med. Justerade in tiden efter bästa förmåga. Efter att ha varit igång ca 1,5 månader, i bilen, så har klockan fortat sig 15 minuter (= ca 20 sekunder per dag). Omgivningstemperaturen har då varit från några minusgrader till ca +20 grader.
Med tanke på att kraven för att få kalla sig "Certifierad kronometer" (Rolex, Omega etc) är att tiden ej avviker mer än +1/-6 sekunder per dag, så får man väll vara rätt nöjd.
Tips 1: Ta lite bilder medans ni demonterar (underlättar montage).
Tips 2: Demonter/montera i ett utrymme där det är enkelt att hitta mycket små kugghjul, när ni tappar dom (hade sparat mig ett antal timmar på knä).
Lycka till/Mats


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage