Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Minska belastningen på elsystemet

Minska belastningen på elsystemet

inklusive belysning, motorstyrning...


Inlägg: 376
Ort: Göteborg
Det nya elsystemet jag monterat tyckte jag bitvis hade väl klena kablar vilket bla inneburit litet för stort spänningsfall till strålkastarna. Det har väl egentligen ingen betydelse eftersom jag i princip aldrig kör bilen när det är mörkt ute.

Ett sätt att minska spänningsfallet och belastningen på elsystemet är att montera LED-lampor i strålkastarna. Jag har kört med sådana ett par år i min gamla SAAB 9-3 med bra resultat. Dels lyser strålkastarna en aning starkare och dels drar LED-lampor mindre med ström än dom vanliga H4 halogenglödlamporna.

Min P1800 drar väl runt 140W på halvljuset med halogenlampor (2 strålkastare á 55W, 4 parkeringsljus á 5W och 2 nummerplåtsbelysningar á 5W).
Med H4 LED-lampor drar halvljuset i stället 5,6A vilket ger 67W

De enda nackdelarna jag kan se är att dom dels är olagliga (lamporna är inte CE-märkta) och att en kunnig och nitisk polis kan se detta genom att dom lyser med ett mycket vitare ljus än original ”stearinljus”. Sedan är LED-lampor längre än original lampor och kan dessutom ha en elektronik-”klump” på kabeln till lamporna så jag har fått förlänga strålkastarpottorna några centimetrar.
Besiktningen behöver jag ju inte vara orolig för. På SAABen måste jag däremot byta till halogenglödlampor inför besiktningen varje år. Det är ett 15-minutersjobb.

LED-halvljus.jpg
LED-halvljus.jpg (105.7 KiB) Visad 615 gånger


Srålkastarpotta.JPG
Srålkastarpotta.JPG (102.45 KiB) Visad 615 gånger


Inlägg: 251
Så länge du endast kör i dagsljus borde bländningsrisken vara obefintlig. Jag hade en period tankar på att höja spänningen till huvudstrålkastarna med en spänningsomvandlare men kom aldrig till skott. Planerade då att dagtid ha normal eller sänkt spänning och enbart höja spänningen vid behov (mörker). Det är ytterst få gånger jag behövt byta lamporna och bedömer att en något kortare livslängd är acceptabelt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 376
Ort: Göteborg
Jag har en bestämd känsla av att spänningen i bilars elsystem höjdes någon gång mellan 60-70-talet och 80-90-talet. Min BMW 3.0S från 1972 hade en växelströmsgenerator som jag bytte till en från en senare bil. Gissningsvis från 80-talet. Den senare generatorn har jag för mig var märkt med 13,8V. I vilket fall som helst ökade spänningen markant i elsystemet när jag bytte generator och lyset blev förstås också bättre.

Likströmsgeneratorn till våra gamla VOLVO-bilar är märkt med 12V så ett byte till en generator från 80-talet borde automatiskt ge högre spänning och bättre lyse om man tycker det är viktigt


Inlägg: 251
Batteriet ska ha samma spänning oavsett lik eller växelströmsgenerator så jag ställer mig tveksam till din känsla. Mer troligt är att spänningsfallet blev mindre när du rörde om bland anslutningarna. Kontrollera och åtgärda spänningsfall först, den åtgärden kan räcka för att få ett lyse som duger.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 376
Ort: Göteborg
Du har ju rätt i att jag inte kan hitta något som talar för att ”reglerspänningen” skulle ha ändrats mellan de generatorer jag provade. Och jag är inte tillräckligt kunnig i hur spänningen i en bils elsystem hålls under kontroll men jag är i alla fall helt säker på att det inte var oxid och annat som gjorde att spänningen var lägre innan jag bytte generator.

Redan innan jag bytte hade jag nämligen satt in matarreläer och bytt till grövre elkablar till strålkastarna för att få så kort väg för strömmen att gå med så litet spänningsfall som möjligt. Målet var max 0,3 volts spänningsfall.
Det är inte ovanligt att spänningsfallet på bilar ligger på 0,5-1 volt. Spänningsfallet på min gamla SAAB 9-3 var tom över en volt till ena strålkastaren när den var tre år gammal.

På min BMW kan ju orsaken till den högre spänningen efter generatorbytet tex vara
- att jag bytte från en 45A till en 80A generator
- att de två generatorernas laddningsreläer var litet olika inställda
- att det var något ”fel” på generator/laddningsreläet på min 45A-generator

Kollar jag vilken spänning jag får (i cigarettändaruttaget) med strålkastarna påslagna och motorn på 3000 rpm laddar min P1800 och gamla SAAB 9-3 sånär som på några tiondels volt lika (runt 14V). Detta med ett dex laddningsrelä på P1800an. Med ett original BOSCH laddningsrelä blir spänningen lägre. Men man kan ju ”lätt” justera olika parametrar i ett BOSCH laddningsrelä och jag antar att spänningen är en av dessa parametrar.


Inlägg: 251
En bilbatteritillverkare har ingen aning om i vilket fordon ett specifikt batteri kommer att monteras i, däremot kommer batteriet att förstöras av för hög laddspänning och laddas dåligt eller inte alls av för låg spänning. Därav drar jag slutsatsen att laddspänningen i en bils elsystem bör/måste vara lika oavsett storlek eller typ av generator samt bilfabrikat och modell.
Laddspänning måste inte vara samma som systemspänning men är det normala vad jag känner till.

En större generator ska fortfarande ladda samma batteri vilket betyder att spänningen ska vara oförändrad om batteriet ska må bra.
Däremot kan en sliten generator med tillhörande relä ha vissa brister som nya och rätt justerade komponenter inte har, vilket nog är den troligaste orsaken till den förbättring du upplevde.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage

cron