Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Tändkablar till ES

Tändkablar till ES

inklusive belysning, motorstyrning...

Inlägg 22 maj 2016, 21:04

Inlägg: 49
Tänkabeln mellan spolen och fördelarlocket gick i princip rakt av (!) på min ES-73 i lördags morse. Det hände precis när jag skulle starta och åka på sydostträffen i Olofström. Tack och lov hade min granne en jag kunde låna så jag kom iväg om än något försenad....

Brukar det vara så här att kabeln /trådarna går rakt av? Var köper jag rätt tändkabel? Tittade på VP hemsida men blev osäker på om de har till 1800ES... Eller bör jag köpa detta på Volvo? Bör jag kanske byta alla tändkablarna?

Tack på förhand och tack Birger Vernersson för en mycket trevlig träff i Olofström!
/Magnus Göransson Kristianstad

Inlägg 23 maj 2016, 05:06

Inlägg: 312
Det är väl kopparkabel på B20 och det finns på biltema i metervara (eller har funnits).
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 23 maj 2016, 20:42

Inlägg: 49
OK, hur löser man då skarven / änden som sätts i fördelaren respektive tändspolen. Skall bara kabeln matas in och sedan klämmas fast? Måste jag inte köpa färdiga utan du menar att det funkar på metervara?

Tack för hjälpen förresten!

Inlägg 23 maj 2016, 21:34

Inlägg: 312
Kopparkabeln kapas till rätt längd och en kabelsko https://www.google.se/search?q=t%C3%A4n ... cjVlAWM%3A gängas i i kabeln. tyvärr verkar inte biltema ha kopparkabel på metervara längre. Denna kabel kräver också att man har tändhattar att gänga på kabeländen. Det är kanske enklast att köpa en hel sats färdiga kablar istället, jag tror inte att B20 motorn är speciellt kinkig på vilka tändkablar den får så om du köper på OK Meca Volvo eller VP spelar nog ingen större roll.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 24 maj 2016, 08:23

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jodå, BILTEMA har tändkabel i metervara http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000018002/

Fast bilen på BILTEMAs hemsida vid detta artikelnummer "ljuger" eftersom den visar en färdig kabel. Vill man att det skall se ut som på bilen får man köpa till kabelsko och kabel muff http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ar-ovrigt/

Eller också köper man tändhattar som gängas på. Dock verkar BILTEMA bara ha den som träs på tändstiftet

Till min gamla BMW 3.0S använde jag kablar och kabelskor från BILTEMA i många tiotusentals mil (bilen såldes efter 75.000 mil) och det fungerade bra hela tiden.


Per L

Inlägg 24 maj 2016, 13:26

Inlägg: 312
Se där, hur kunde jag missa den?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 27 maj 2016, 21:12

Inlägg: 49
Tack för goda tips. Då blir det antingen till Biltema och knyppla ihop det själv eller en färdig sats


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage