Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Demontera och montera instrumentens kromsargar

Demontera och montera instrumentens kromsargar

inklusive belysning, motorstyrning...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Instrument som inte varit öppnade tidigare
Är man inte försiktig när man viker upp kromet för att ta bort kromsargen spricker kromsargen lätt och får man lätt deformationer i kromet som syns när instrumentet är monterat i bilen. Med följande metod kan dessa risker elimineras i stor utsträckning.
1. Kromsargen skyddas genom att linda ett par varv maskeringstape
2. En slangklämma dras fast nära kanten som skall vikas upp. Under slangklämmans skruvdel läggs en plåt eftersom klämman annars kan buckla till kromet. Plåtens ändar fasas av så att dom blir ”vassa” för att få en gynnsam övergång mellan plåt och slangklämma.

Slangklämma och plåt.jpg
Slangklämma och plåt.jpg (54.24 KiB) Visad 20447 gånger

tejp och slangklänna.JPG
tejp och slangklänna.JPG (116.15 KiB) Visad 20447 gånger


3. För att vika upp kromsargens invikning använde jag ett smalt stämjärn. Jag vek upp halva invikningen först och sedan resten för att undvika att plåten spricker under uppvikningen. Vill man vara extra försiktig viker man upp plåten i fler omgångar. På följande bild har jag börjat vika upp plåten.

Sarg viks upp.JPG
Sarg viks upp.JPG (108.61 KiB) Visad 20447 gånger


4. Det fungerar utmärkt att bara vika tillbaks kromsargen på 3 korta ställen (som på bilden nedan) för små mätare och 4-5 ställen för stora mätare. Vill man vara extra försiktig använder man en slangklämma även här. Viker man upp och tillbaks kromsargen flera gånger kommer den till slut att gå av och med denna metod kan man plocka bort och sätta dit kromsargen många gånger då det finns mycket ”ovikt” kromsarg att ta till när sargen går av i dom små invikningarna. På bilden kan man också se att kromsargen, efter uppvikningen, är helt oskadad på den synliga delen när instrumentet sitter i bilen

Sarg invikt.jpg
Sarg invikt.jpg (98.12 KiB) Visad 20447 gånger


Instrument som varit öppnat tidigare
Risken är stor att metoden med slangklämma inte använts tidigare vilket säkert resulterat i att kromsargen deformerats så att detta syns när instrumentet är monterat i bilen. Man kan hjälpligt rätta till den deformerade kanten genom att försiktigt hamra tillbaks deformationerna med ett mothåll och en plasthammare eller vanlig hammare klädd med tex eltejp. Kanten blev i alla fall litet bättre för mig

Sarg före- efter.jpg
Sarg före- efter.jpg (39.39 KiB) Visad 20447 gånger


Om instrumentet öppnats tidigare blir det andra eller tredje eller…… gången kromsargen viks upp och tillbaks och då är risken stor sargkanten går av. Blir det inte tillräckligt mycket kromsarg kvar att vika tillbaks kan man sätta dit egna plåtbitar som man viker runt mätarhuset.
Det verkar som om 3-5 smala plåtremsor (mycket tunn plåt se anm nedan) fastklistrade med dubbelhäftande supertejp (tex sådan här https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... 034/#tab02) på kromsargens insida kan fungera.

4 små plåtbitar.jpg
4 små plåtbitar.jpg (91.21 KiB) Visad 20447 gånger

Plåtbit vikt.jpg
Plåtbit vikt.jpg (55.64 KiB) Visad 20447 gånger


När man skruvar fast instrumentet i instrumentbrädan kan man ju låta bli att dra åt ”för kung och fosterland” eftersom hela kraften förs över genom tejpen. Och så återstår att se om tejpen håller även för soliga sommardagar då det kan bli väldigt varmt i bilen. Min erfarenhet av dessa tejper är dock goda och även bilfabriker tejpar ju fast tex emblem utanpå bilar.

Anm: Till hastighetsmätaren använde jag 4 st 6 mm breda remsor av 0,65 mm aluminiumplåt. 0,5 mm mässingsplåt hade nog också fungerat. 0,2-0,3 mm ”konserburks”-plåt är för klen och 0,7-0,8 mm karosseriplåt är för styv och går inte att böja runt instrumenthusets kant.


Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Vill bara tipsa OM man har för trasiga, buckliga kromsargar och har pengar över så finns det nya att köpa på scandix,
kostar gör dom men renoverar man och vill ha "mint condition" så kan det ju vara ett alternativ.
Tyvärr gör dom inte den till olja/vatten temp mätaren!

http://www.skandix.de/en/spare-parts/el ... ment/3323/


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Det var en nyhet för mig! Av länken att döma verkar dom sälja båda runda storlekarna!

Har man en välfylld plånbok är nya delar förstås bättre än att hålla på och "fixa" med gamla dåliga grejor.


Inlägg: 104
Ort: Stockholm

dom skäms inte för att ta betalt, men man får väl prioritera vad man kostar på bilen.....
Men skoj att dom gör nya iallafall, nu finns det även luftintaget till dom gamla, som har gått för fantasi summor, bara clipsen har ju varit värd sin vikt i guld....

http://www.skandix.de/en/spare-parts/bo ... s/1053868/


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Fast vi kan känna oss lyckligt lottade ändå med priserna på delar till våra bilar.

Jag har precis börjar renoveringen av min Porsche 356, 60 hk från 1962 och upptäcker en prisbild om jag delvis inte direkt är van vid efter renoveringen av min P1800.

Här följer några exempel på vad jag hittat
- nyren. motor 75 hk (Blocket) begärt pris 100.000 kr
- komplett begagnat motorblock/vevhus (från eBay) 5000-10.000 kr
- sats kolvar/cylindrar (svensk lev.) 6000 kr (22.000 kr om det i stället varit en 90 hk-motor)
- vevaxel (svensk lev.) 36.000 kr (från USA) 4250 USD
- ramlagersats (svensk lev.) 3995 kr (från USA) 480 USD
- bromstrumma (från USA) 1720 USD

Det är allt tur att det är frugan som är mest entusiastisk över att äntligen (köpte den 1981 som ren.objekt) sätta igång och renovera den bilen


Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Håller med, många tycker att det är så dyrt med vissa saker, man verkar fastnat på vad det kostade 1974....
Och många delar är faktiskt mycket billigare än ,som du skriver, Porsche eller Mercedes osv.

Har man dessutom en passion för motorcyklar från 30-50 talet som Indian t.ex, så får man betala många, många tusenlappar för orginaldelar
och det som kan ses som nytillverkat och finns är prissatta väldigt högt....

Vi kan vara glada att VP, CVI och Scandix faktiskt finns och förser marknaden med, oftast bra reservdelar , så bilarna kan rulla
alls.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Efter snart ett år kan jag konstatera att mina fastklistrade (med dubbelhäftande supertejp) "vikplåtar" fortfarande gör sitt jobb. Dvs supertejpen har inte lossnat och kromsargen sitter fortfarande fast .


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Nu har det gått tre somrar sedan jag tejpade fast min kromsarg med dubbelhäftande supertejp ("vikplåtar") och dom gör fortfarande sitt jobb. Dvs supertejpen har inte lossnat och kromsargen sitter fortfarande fast.
Så nu kan jag konstatera att metoden fungerar!


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage