Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Svajande hastighetsmätarnål

Svajande hastighetsmätarnål

inklusive belysning, motorstyrning...

Inlägg 25 feb 2019, 17:30

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Hastighetsmätarnålen på min P1800 -63 svajar (som mest) upp till +-15 km/tim trots att mätaren nyligen är genomgången (isärtagen i alla dess delar, rengjord och smord) och mätarwiren är kollad enligt följande instruktioner från Smiths
http://vintagebritishcables.com/The-Car ... uments.php

Om jag kopplar ur väg- och trippmätaren blir mätarnålen lika stabil som på vilken modern bil som helst så jag antar att det är väg- och trippmätarna som är huvudorsaken till svajningarna.

Jag tycker att min innerwire (den som snurrar) är väl ”svampig” och jag inbillar mig att den mycket väl skulle kunna ”sakta in” en aning varje gång tripp- eller vägmätarna dras fram för att däremellan ”snurra ikapp” och därigenom kunna orsaka svajande mätarnål. Diametern på innerwiren är ca 3 mm och jag kan lätt snurra den med fingrarna (när ena ände sitter fast) 1 varv (dvs +-0,5 varv). Om jag tar i litet går den att snurra 1,5 varv

Har ni några erfarenheter av olika fabrikat på hastighetsmätarwirar?
Vart har ni som har en stabil hastighetsmätarnål köpt era wirar?


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Nu har jag äntligen fått en hastighetsmätare som slutat svaja.
Lösningen var att byta ut hastighetsmätarwiren till en ny från Jige https://www.instrumentjige.se/

Jämfört med min gamla wire som lever upp till Smiths alla kriterier enligt länken ovan så är innerwiren på Jige-wiren mycket (vrid)styvare så min misstanke i inlägget ovan stämmer nog.

Enda nackdelen med Jiges wire är att den är mycket dyrare än de flesta wirar man kan hitta på nätet. Men jag är nöjd ändå eftersom jag fått den stabila hastighetsmätarnål jag ville ha.
Vill man komma billigare undan kan man, hos Jige, köpa bara innerwiren om det egna ytterhölje är bra. Trots det blir kostnaden för en innerwire från Jige troligen högre än för en komplett wire från tex VP Autoparts

Innan man köper en ny wire så kan det vara bra att kolla om hastighetsmätaren går (för) trögt. Om man stoppar in en liten skruvmejsel i mätarens fyrkantiga hål (där mätarwiren går in) och snurrar för hand så skall axeln snurra så lätt att man i princip inte känner något motstånd alls. Går det (det minsta) ”trögt” behöver säkert mätaren renoveras. Eller åtminstone göras rent och smörjas upp.


Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Vajern är nog det första man skall kolla, min mätare som jag stoppade in för ca: 6 år sedan var nyrenoverad på Jige och vajern såg okey ut och lät den sitta kvar, det funkade i ca: 1 år, sen började det "svaja" lite för att senare bli väldigt svajigt. Man lat som man är så visste man iallafall vilken hastighet man låg på, den lägsta punkten den svajade emellan.....
Sen började sakta men säkert, 100 vara 90, för att sen bli 120, vara 90...lite mer och mer, rena glädjemätaren men med en gps
fick man veta var egentligen 90 hade flyttat till...

Men fick precis tid och bytte nu vajer, helt stilla var nålen men fortfarande var 120 på mätaren 90....hmm, så jag bytte hela mätaren till en nyrenoverad jag haft i hyllan, klockrent. Den är stilla, och visar faktiskt exakt.

VP autoparts vajer blev det, men det är säkert så att Jige har en väldigt bra vajer kanske, men denna dög för mig.

Jag vet, efter att ha pratat med dels Speedy cables i UK, och en gammal Volvo man som jobbade på Volvo service på 60 talet att mätaren hade en livslängd på ca 10 år, normalt körande och detta problem var vanligt, samma med klockan som nästan aldrig fungerande korrekt. Så bytt man vajer och har problem kvar, byt till en nyrenoverad...känslan är väldigt bra måste jag säga som
själv slarvat i typ 5-6 år och vant mig vid att " veta" vilken hastighet man ligger i och förbisett den svajande nålen....
Jag kollade den gamla mätaren, inget motstånd alls, men som sagt, dom håller kanske inte som nya, moderna...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Skälet till att jag ville ha en stabil hastighetsmätarnål var mer av estetisk karaktär.
Jag kör alltid med en GPS-hastighetsmätare så jag vet alltid exakt hur fort jag kör.
Den är också kombinerad med en kameravarnare så den gör dubbel nytta.
https://www.adteknik.se/produkt/kameravarnare/

Det är en fantastisk liten apparat så en sådan har jag i båda mina bilar. Det finns ju sådana funktioner även i
GPS-navigeringsapparater men åtminstone den jag använder fungerar mycket sämre
https://play.google.com/store/apps/deta ... maps&hl=sv som är gratis


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage

cron