Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Strålkastarnas strömbrytare (instrumentbelysningen)

Strålkastarnas strömbrytare (instrumentbelysningen)

inklusive belysning, motorstyrning...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Om reostaten till instrumentbelysningen slutat att fungera så är det rätt stor sannolikhet att man genom att plocka isär strömbrytaren, göra rent den, smörja upp den och plocka ihop den igen kan få den att fungera. På min bil satt det en strömbrytare som verkar komma från en Amazon (med en stor rund ”klump” i änden. Se de sista två bilderna)

Den troligaste orsaken till att den slutat att fungera är att det blivit oxid på mässingsblecken i strömbrytaren så att strömmen inte kommer fram. Det är mindre troligt att motståndstråden bränts av då dessa brukar ha en ”väldigt” hög smältpunkt

Hela strömbrytaren är hopnitad med 8 nitar så man behöver borra bort nithuvudena för att kunna plocka isär den. Man måste borra väldigt försiktigt så att man inte borrar längre än vad som behövs. Hamnar man tex med en borr avsedd för stål i bakeliten kan man vara rätt säker på att borren snabbt äter sig ner i bakeliten så att den spricker.

När man monterar ihop strömbrytaren igen kan man använda skruvar isf nitar (1 st M2, 4 st M3 och 3 st M4). Man skall då skaffa skruvar med så små och tunna huvuden och dito muttrar som man kan för det är väldigt trångt.
Jag fick tag på M3- och M4-skruvar i mässing (för nitarna är mässing) på Bauhaus men tyckte att skruvskallar och muttrar var för stora. I stället använde jag stålskruvar från skruvsatsen 89071 från Kjell & Company som innehåller M2-, M3- och M4-skruvar.
Trots det blev jag tvungen att slipa huvudena (och muttrarna) till mindre diameter och så att dom blev tunnare. För en skruv räckte inte ens detta utan jag blev tvungen att borra upp ett av hålen i plåthöljet till en större diameter så att skruvhuvudet inte skulle ta i plåten och skapa kortslutning (se överst till vänster på näst sista bilden). Jag gjorde det inte denna gång men jag tror att det vore bra att låsa muttrarna med låsvätska (tex https://www.clasohlson.com/se/view/cont ... Tabs=false ). Åtminstone på min P1800 -63 är strålkastarnas elsystem inte avsäkrade och skulle någon skruv lossna och skapa kortslutning vore det inte så kul.

Motståndsspiralerna ville sprätta upp ur sina spår (se bild 4 och 5 nedan) så deras ändar band jag fast med en av kopparkardelerna (dvs en väldigt klen koppartråd) i en vanlig mångtrådig elkabel. Kan ses på sista bilden där koppartråden för den ena spiralens ände limmats fast på kontaktens utsida (ses mellan stiftet klockan 4 och kontaktens centrum).

Jag använde vaselin för att smörja de rörliga delarna. Jag skulle tro att det finns bättre smörjmedel som passar till elektriska applikationer. Men den kanske inte ens behöver smörjas med tanke på hur sällan denna strömbrytare lär användas på våra gamla bilar. Den är dock smord i original (kan anas på bild 1 och 4).

1.JPG
1.JPG (75.89 KiB) Visad 7589 gånger


2.JPG
2.JPG (104 KiB) Visad 7589 gånger


3.JPG
3.JPG (122.47 KiB) Visad 7589 gånger


4.JPG
4.JPG (109.44 KiB) Visad 7589 gånger


5.JPG
5.JPG (108.34 KiB) Visad 7589 gånger


6.JPG
6.JPG (109.57 KiB) Visad 7589 gånger


7.JPG
7.JPG (70.74 KiB) Visad 7589 gånger


8.JPG
8.JPG (66.61 KiB) Visad 7589 gånger


9.JPG
9.JPG (76.71 KiB) Visad 7589 gånger


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
En del diskussioner förs även på Amazon-forumet om denna fråga!
http://p120.se/phpbb/viewtopic.php?f=5&t=13364


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage