Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Byte till en 240 kupefläkt

Byte till en 240 kupefläkt

inklusive belysning, motorstyrning...

Inlägg 08 feb 2019, 08:40

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
240-fläkten har tre hastigheter och P1800-fläkten har ju bara två hastigheter.

En lösning är att skaffa en annan strömbrytare med tre lägen och sätta i P1800an.

Själv tyckte jag att läge 1 på 240-fläkten hade så låg fart att det knappast fyller någon funktion. Vi kör ju bara våra bilar under det varmaste halvåret och då är det, åtminstone för mig, oftast fullt flås som gäller.
Fläkten är försedd med 4 elkablar (jord och hastighet 1, 2 och 3). Jag kollade alltså vilka elkablar som gick till hastighet 2 och 3 och kopplade bara in dessa

Inlägg 19 apr 2020, 20:07

Inlägg: 8
Hej!

Hade samma problem som er, gamla fläktmotorn hade givit upp. Jag köpte ny del på VP och skulle skruva in den under påsken tänkte jag. Tji fick jag... Den passar inte!
Eller snarare, det ser ut att vara exakt samma motor som Peter har på sina foton men jag saknar skruvar/plåtbleck och "hållare". Se min bild nedan på den fläktmotor jag fick från VP, det är denna (Artikelnummer 1211081). Vilket artikelnummer var det ni köpte?
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/fla ... j-a-c.html

Byggde du din hållare osv själv eller satt den på? Du refererar också till den "kupade plåtkåpan", köpte du den separat?

Fläktmotor.jpg
Fläktmotor.jpg (3.78 MiB) Visad 8282 gånger



Mvh Johan
(Jag har förresten en 1800ES -72)

Inlägg 20 apr 2020, 08:07

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag köpte samma fläkt som du har köpt! Följande modifieringar gjorde jag för att få den att passa till min -63a

1. Jag tog bort de tre gummifästena som sticker snett uppåt i din bild på fläkten
2. Från en gängad stång (M6 gissar jag att det var. Skall passa i hålen som gummifästena suttit) kapade jag av tre st längder och bockade dem i ändarna. Dessa skruvades sedan fast mha två muttrar i hålen där gummifästena suttit
3. Fästplåten klippte jag ut av en bit 0,7-1 mm plåt. Tre hål för fastsättning av fläkten borrades. Ytterligare sex hål för fastsättningen i fläkthuset borrades med samma hålbild som i fläkthuset och den kupade plåtkåpan. Ytterdiametern på fästplåten görs lika stor som för den kupade plåtkåpan. Och sist borrades ett hål för att kunna fästa elkablarna med ett buntband

IMG_6735 liten.jpg
IMG_6735 liten.jpg (104.2 KiB) Visad 8268 gånger


4. Fläktens läge i fläkthuset justerades med de tre gängade stängerna i fästplåten
5. Den kupade plåtkåpan skruvades dit. Då sitter fästplåten, som jag gjorde, fastklämd mellan den kupade plåtkåpan och fläkthuset.

IMG_7938 liten.jpg
IMG_7938 liten.jpg (161.06 KiB) Visad 8268 gånger


Den kupade plåtkåpan sitter på tidiga P1800. Senare bilar har en plåtkåpa som är mer "plan". För dessa bilar måste man modifiera fastsättningen av fläkten så att de gängade stängerna inte sticker ut (dvs så att dom inte syns när allt är monterat). Har man den kupade plåtkåpan göms dom utstickande stängerna under kåpan. Jag skulle gissa att den kupade plåtkåpan även passar på senare bilar men då blir ju inte utseendet riktigt likt originalet

Gängad stång och muttrar kan du hitta tex hos BILTEMA, Clas Olson, Jula, Hornbach och Bauhaus
Plåt kan du hitta hos tex BILTEMA och Hornbach (stål, aluminium mfl)

Här hittar du en annan beskrivning över bytet till en 240-fläkt
https://fredriklofter.com/tag/ny-flakt-i-volvo-amazon/

Inlägg 20 apr 2020, 16:53

Inlägg: 8
Tack för snabbt svar!

Var lite orolig att jag köpt fel grejer bara.
Blir bara lite mer jobb men det är väl därför man har en hobby! :D

Har nog en passande plåt liggandes i garaget, får ta fram den och skära/såga till den helt enkelt. Det såg jag så himla proffsigt ut på dina bilder så jag trodde den kom så från VP...
Men Biltema får bidra med en gängstång, som tur är bor jag 5 minuter ifrån bara.

Mvh Johan

Föregående

Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage