Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage torkaraxeln

torkaraxeln

inklusive belysning, motorstyrning...

Inlägg 23 okt 2018, 11:42

Inlägg: 13
Hej!! Ska byta nav på torkaraxeln eftersom dom gamla är helt utslitna. har fått skruva fast vindrutetorkarna på navet.Någon som har nått bra tips hur man ska pressa dit naven?.

Inlägg 06 nov 2018, 12:39

Inlägg: 13
Nu är naven på efter många om och men, nu är det nytt problem, får inte på torkarna :twisted: det är ju fan att inget ska passa.Tips någon?

Inlägg 07 nov 2018, 07:34

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Litet utförligare beskrivning av vad det är för problem du har tror jag skulle öka möjligheten att få förslag på lösningar. Helst också med förtydligande bilder/kort.

Inlägg 07 nov 2018, 12:59

Inlägg: 13
problemet är att navet är lite för stort för hålet i torkararmen så det är omöjligt att trycka på torkarna, kommer ner till knappt hälften sen är det stopp.,allt köpt på vp autopart. Har varit i kontakt med butiken och han hade samma problem när han provade. Han skulle kolla upp det till nästa vecka. Man ska ju kunna trycka på torkarna med handkraft och inte behöva använda slägga.

Ska ta några bilder och försöka lägga in dom :lol:

Inlägg 07 nov 2018, 13:55

Inlägg: 13
image1.JPG
image1.JPG (903.46 KiB) Visad 11139 gånger
Får se om jag lyckats :lol: det var ju inte så svårt :D

Inlägg 08 nov 2018, 09:09

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Mitt förslag är att du "simmar lugnt" tills du får svar från VPAutoparts.

Jag har köpt nya vindrutetorkararmar från VP och dom passade bra på original "axlar"/nav så det borde inte vara fel på armarna (förutsatt att dom har samma leverantör kvar än)

Jag har köpt mycket grejor från VP under tiden jag renoverade min P1800 och flera grejor passade inte så bra. Dom har dock alltid varit mycket hjälpsamma och det har alltid löst sig till slut. Även om det ibland tagit tid.

Man får nog ha förståelse för att det inte alltid blir som man vill när man tar fram nya grejor till en bil. Och när det gäller en biltillverkare så lägger dom ner massor av tid och pengar för att få allt att passa bra innan bilen introduceras.
När det gäller våra gamla bilar och firmor som VP så har dom varken möjlighet eller ekonomiska resurser att testa allt in till sista millimetern på varje nyframtagen detalj.

Ett sådant exempel var värmepaketet till min P1800 som dels inte alls passade bra i plåthöljet och dels läckte när jag provtryckte det.
Efter ett par besök hos VP och omkonstruktioner hos tillverkaren passade det dock bra i plåthöljet.
Och att det läckte berodde på att jag provtryckte det med 1,2 bar som det står i Volvos verkstadshandbok (Avd 9 sid 9-12) att man kan göra. Det var bara det att tillverkaren hade konstruerat värmepaketet för ett mycket lägre maxtryck så det höll inte för 1,2 bar. Jag föreslog att dom i fortsättningen skulle lägga i en lapp om max provtryck när dom sålde dessa värmepaket.

Allt löste sig på bästa sätt till slut och jag fick all tänkbar hjälp under felsökningsprocessen

Inlägg 08 nov 2018, 13:10

Inlägg: 13
Hej! Jag avvaktar till nästa vecka så får vi se. Köpte hela torkarsystemet på Tradera förra veckan för 50kr, såg exakt ut som det jag har med motor och allt, får det imorgon tror jag, naven såg ut att vara orginal så det blir spännande och se om dom går på den, isåfall får jag väl byta nav om det inte löser sig.


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage