Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Kärvande gaspedal, 1800E

Kärvande gaspedal, 1800E

inklusive belysning, motorstyrning...

Inlägg 22 jul 2018, 06:37

Inlägg: 10
På axeln mellan gaspedalen och motorrummet sitter en plasttrissa som ska rulla mot baksidan av gaspedalen när pedalen trycks ner. På min bil är plasttrissan nästan helt stum och motvilligt glider snarare än rullar mot pedalen vilket gör körningen ryckig, särskilt vid start. Jag har försökt smörja trissan så att den ska rulla lättare men utan framgång. Tacksam för tips på vad jag kan göra för att få ett mindre ryckigt gaspådrag...

Inlägg 22 jul 2018, 12:36

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag har ingen aning om hur det ser ut mer än vad jag kan se i reservdelslistan. Vad jag kan se sitter plasttrissan påträdd på en axel och meningen är att plasttrissan skall snurra på axeln. Vilket den inte gör eller åtminstone motsträvigt på din bil.

Oavsett vad felet är måste du nog plocka bort plasttrissan från axeln och göra rent från rost, skit eller vad det nu kan vara som gör att trissan kärvar på sin axel. När du är klar så skall plasttrissan glappa en aning på axeln för att den skall ha förutsättningar att snurra lätt. När du monterar ihop det smörjer du litet mellan trissa och axel med olja eller fett.


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage

cron