På nätet kan man läsa flera inlägg om att det inte är ovanligt att startnyckeln går av. Ofta går nyckeln av så att man får svårt att få ut den avbrutna delen ur tändningslåset.
Orsaken till att nyckel går av verkar oftast vara att den inte tål fjäderbelastningen som blir när man startar motorn. Och då är risken att den så småningom går av genom utmattningsbrott.
Ett sätt att minska denna risk för att nyckel går av är att helt enkelt aldrig engagera startmotorn med nyckeln utan med en startknapp. Man slår då bara på tändningen med nyckel och startar motorn med startknappen.
Det är enkelt att koppla in en sådan knapp. Man drar en kabel från tändningslåsets anslutning med vit kabel till knappens ena kabelsko och en annan kabel från tändningslåsets anslutning med vit/röd kabel till tryckknappens andra kabelsko.
Jag köpte en röd knapp från BILTEMA http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000016431/ . Den klarar 20A och startmotorns solenoid på min P1800 -63 drar knappt 10A när den drar. Hur knappen är tänkt att sättas fast i panelen begrep jag dock inte så jag limmade fast den. Jag hade kunnat välja en likadan fast svart knapp på BILTEMA med en stor mutter på baksidan som man skruvar fast på vanligt sätt https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000022307 men nu ville jag ha en röd fast inte så stor som denna som också sätts fast med en mutter https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000022306
För att slippa göra hål i instrumentpanelen har jag gjort en liten extra panel som sitter fastskruvad i en av rattstångens skruvar. Placeringen av startknappen blev litet osymmetriskt ful men panelen var egentligen gjord bara för vindrutetorkarnas pausrelä och varningsblinkersknappen så placeringen fick bli där det fanns plats. För att göra en ny panel hade jag ingen lust med!