(Foto 123-Ignition 123\Tune+ Tex KG Trimning Art.nr: 123TuneB20Plus)
(Foto Jonas Persson. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp)
(Foto Erik Grussel. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp)
(Foto Erik Grussel. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp)
(Foto Jonas Persson. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp)
I din Mobil eller Surfplatta iPad/Samsung mm, ladda ner Appen 123\TUNE+ från din favorit PlayStore App, sök efter 123TUNE
(Foto 123Ignition. Nedladdning av App 123TUNEplus och justering av tändkurva för 123Ignition 123TUNEplus)
Installationsmanual för 123-Ignition 123\Tune+ programmerbar fördelare:
123-Ignition Installation manual 123\Tune+.pdf
Inlägget Monterat 123-Ignition. Nu går den jämnt och fint kommer från Svenska Volvo P1800 Klubbens Facebookgrupp.
Elschema i färg för 123-Ignition 123\Tune+ från Jan Erik Langli och Svenska Volvo P1800 Klubbens Facebookgrupp.
Anonym skrev:
"Förr i tiden brukade det räcka att kolla 3 saker på veteranbilar:
1) Bensin till förgasaren? Om inte, använd startgas och provstarta så borde det pumpas fram bensin. Ev fyll på bensin med reservdunken. Kommer det fortfarande ingen bensin kolla säkringar, slangar/slangkopplingar, bensinpump mm.
2) Ström i batteriet? Plocka fram startkablar och låna ström av annan bilist. Kontrollera säkringar, generator, rem och laddrelä mm. Om manuell låda, bogsera igång eller be kompisarna knuffa igång bilen.
3) Gnista i tändstiften? Om inte kolla säkringar, tändkablar, fördelardosa, rotor, brytarspetsar, jordflätan, tändspole mm. Kolla även färgen på tändstiften, våta/svarta/bruna/vita?
Nuförtiden är det inte så enkelt längre med Elektronisk insprutning, digitala Appar och 123TUNEplus."
1) Bensin till förgasaren? Om inte, använd startgas och provstarta så borde det pumpas fram bensin. Ev fyll på bensin med reservdunken. Kommer det fortfarande ingen bensin kolla säkringar, slangar/slangkopplingar, bensinpump mm.
2) Ström i batteriet? Plocka fram startkablar och låna ström av annan bilist. Kontrollera säkringar, generator, rem och laddrelä mm. Om manuell låda, bogsera igång eller be kompisarna knuffa igång bilen.
3) Gnista i tändstiften? Om inte kolla säkringar, tändkablar, fördelardosa, rotor, brytarspetsar, jordflätan, tändspole mm. Kolla även färgen på tändstiften, våta/svarta/bruna/vita?
Nuförtiden är det inte så enkelt längre med Elektronisk insprutning, digitala Appar och 123TUNEplus."
Länk till Bildelsexpertens starttips.
Gör-det-själv-service på din Veteranbil
Håll din P1800 i bra skick genom att byta:
Tändstift till NGK BP6 H/HS.
Nya tändkablar.
Olja till 3,75 liter Semisyntetisk från Biltema.
Nytt original Volvo oljefilter och smörj gummipackningen med lite olja.
(Foto NGK tändstift https://www.ngksparkplugs.com/spark-plugs)
Om B18/B20 fortfarande inte går jämnt så finjustera och synka dubbla SU förgasarna eller om P1800 E/ES så kontrollera insprutningen.
123-Ignition programmerbar elektronisk fördelare för klassiska bilar
(Foto 123-Ignition 123\Tune+ Tex VP-Autoparts Artnr: 123-B20TunePlus)
(Foto 123-Ignition 123\Tune+ Tex KG Trimning Art.nr: 123TuneB20Plus)
Installationsmanual för 123-Ignition 123\Tune+ programmerbar fördelare:
123-Ignition Installation manual 123\Tune+.pdf
Länk till Vilken kamaxel ska jag välja till min B18/B20 motor?
Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!
© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " "