Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Någon som har erfarenhet av nytt kablage?

Någon som har erfarenhet av nytt kablage?

inklusive belysning, motorstyrning...


Inlägg: 20
Är det någon som bytt ut hela kabelhärvan till nytt från t.ex. VP, och vad är erfarenheten av det? Är passformen/längder bra, är det som original, eller har något strulat?
Funderar på att byta ut mitt (1966), först och främst för att det är så galet smutsigt och tyglindningen svår att får ren, sen oxideringar på det.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag köpte ett kablage (art.nr 247) från VP-Autoparts 2014 som jag monterat i min 63a.

Generellt sett var det ett prydligt och välgjort kablage om än inte med ett helt originallikt hölje (kabelstrumpa).
Det var inga problem med kabellängder och passformen var bra

Följande övriga synpunkter kan nämnas:
- koppartrådarnas area på många kablar (alla?!) var (väsentligt) klenare än på original kabelhärva. Vad detta får för konsekvenser i form av spänningsfall och annat vet jag inte än då jag inte kört med bilen än. Men det var åtminstone enkelt att dra härvan genom hålet i torpedplåten eftersom kabelpaketets diameter var mindre än på gamla kabelhärvan
- alla kablars färgmarkeringar stämde med kopplingsschemat utom på en eller ett par kablar där det skiljde på ett inte betydelsefullt sätt
- flera (de flesta) gummigenomföringar saknades eller var i fel dimension. Efter kontakt med VP fick jag passande genomföringar gratis. Litet synd dock för det går inte att få dit en ny genomföring mitt på kabelhärvan utan att först skära sönder och sedan limma ihop den med snabblim
- inga kablar till ODn fanns med. Dessa fick jag göra själv. Nu har jag dock sett att det finns en kabelhärva till ODn att köpa också
- vill man ha kablar ända ut till strålkastarna får man köpa dessa separat (art.nr 668073)
- vill man ha nya kablar till blinkers och parkeringsljus fram får man fixa dessa själv
- jag hittade någon enstaka kabel som jag inte vet vad den hör till men det är ju bara att låta bli att koppla in den
- någon eller några få kablar hade fel kabelskor i ändarna. Det kan ju i och för sig också vara min bil som är ändrad sedan den var ny så att anslutningarna ändrats. Men det är ju enkelt att byta till rätt kabelsko. Jag gjorde dock en kort skarvkabel med rätt kabelskor i ändarna för att inte behöva göra ingrepp i den nya kabelhärvan.

Per L


Inlägg: 20
Ok, tack för input, det var intressant, bra att passformen ändå är ok. Men det känns mindre bra att de använder klenare kabeldimensioner, och då menar jag såklart arean på kopparledningen som du skriver, isoleringen kan ju vara mindre även om kopparn är densamma och alltså se mindre ut. Jag jobbar med strömförsörjning och alla vi som gör det vet betydelsen av diametern på strömledaren.

Nu kan det ju vara så att de resonerat som så att förr i tiden överdimensionerade man också dessa som med så mycket annat i konstruktionen, men om man ska replikera något så ska det vara lika enligt mig. Och om man gör avsteg och säljer med klenare dimensioner (=billigare material) så ska det ju tydligt framgå att det är så men att man har gjort det medvetet då det är bevisat att inga större strömmar går i kablarna än vad de nya kabelhärvorna är designade för.

Undrar också om VP och CVI samma leverantör eller gör de egna var för sig? Tror jag måste nysta lite i det här innan jag gör nåt köp, jag betalar hellre mer för en härva som är exakt som orginalet.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag tror också att man skall kolla just när man tänker köpa sin härva för finns det flera leverantörer kan man ju ha bytt sedan jag köpte min härva. Det kan ju också vara så att leverantören "rationaliserat" sin produktion för att klara konkurrensen, tjäna mer pengar eller vad det nu kan vara. En sådan "rationalisering" kan ju vara att spara in på materialet genom att använda klenare kablar.

Nu är det väl kanske inte så jätteviktigt att ha "full" spänning till tex strålkastarna på våra bilar för vi lär väl inte åka omkring så mycket under den mörka årstiden.

Den kabel jag reagerat mest på gällande dimensionen är kabeln från generatorn till laddningsreläet (är gissningsvis 2,5 mm2) som tom är klenare än vad jag helst själv använder till ett 100W extraljus för att minimera spänningsfallet. Till ett sådant är väl 2,5 mm2 OK men helst vill jag använda 4 mm2. Och effekten från generatorn kan ju vara upp till 300-400W och avståndet från generatorn till laddningsreläet är dessutom ganska långt.

Inom en månad kan jag nog starta bilen och kan då mäta upp dom viktigaste spänningsfallen om det är av intresse.

Per L


Inlägg: 37
Jag har satt in nytt kablage både i en 1800S -63 och i min P1800-61. I 63an satte jag in en från Volvo komplett härva tillverkad av Lucas. Den var plasttejpad och inte helt lik originalet, men i allt övrigt bra. Går inte att få tag på längre dessvärre. Den till 61an köpte jag från CVI som hade/har en engelsk underleverantör. Den var fantastiskt välgjord, men för kort där den passerar kylaren på väg till generatorn. Detta rättades till av underleverantören och jag fick en ny för provmontering. Seriöst hanterat!! Det roliga var att Mikael på CVI sålt ett 10-tal av den korta utan att nån sagt nåt. Det visade sig att jag känner flera av kunderna och ringde upp. Dom hade ju på lite blygt svenskt maner förlängt själva och hållit tyst... Som sagt, nu är dessa av rätt längd och i mycket fint utförande.

Som Per nämner finns det några detaljer som skiljer, men inget som i min mening är viktigt. Det är riktigt snyggt repro arbete. Väl värd sitt pris, men vissa småkablage ingår inte utan får kompletteras. Att någon kabel har klenare area är faktiskt i praktiken oväsentligt. det som jag däremot starkt rekommenderar är att komplettera vissa förbrukare(strålkastare, bakljus, blinkers, positionsljus, överväxelbrytare mm) med separata jordkablar som du drar in till lämpligt ställe i chassiet där du har "bra" och skyddad kontakt. Den gode herr Lucas räknade nämligen med att alla förbrukare i någon mening är jordade med sina fästskruvar. Efter en renovering är det plötsligt tjockare färgskikt och det ger inte samma kontakt som vid fabrikslackade komponenter.

Jag föreslår att du ringer CVI, Mikael Sällström och pratar med honom innan beställning. Mig veterligen är det samma kablage som VP säljer

För bekymmersfritt 1800-åkande gör byte av elsystem underverk!


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Här kommer några värden på spänningsfall i min nya kabelhärva från VP-Autoparts (köpt 2014). Se även mina inlägg här ovan.

Mätt med stillastående motor och med ansluten batteriladdare (ej fulladdat batteri):
Spänningsfall batteri- höger helljus 1,25 volt
Spänningsfall höger helljus- jord 0,28 volt

Spänningsfall batteri- vänster helljus 1,16 volt
Spänningsfall vänster helljus- jord 0,16 volt

I strömkretsen fanns förutom den nya kabelhärvan en begagnad ljusströmställare från en BMW 3.0S (BOSCH så den är nog bra) samt en ny fotomkopplare från VP-Autoparts

Mätt vid:
- 3000 rpm motorvarv
- helljus påslaget (ca 150W)
- fläkten på fullt varvtal (ca 80W)
- 2 st 100W glödlampor inkopplade
hade jag 0,44 volts spänningsfall mellan generator och laddningsrelä. Då kan man anta att generatorn gav max effekt dvs jag hade max spänningsfall i den mätta kabeln. Jag glömde dock att mäta vilken spänning generatorn gav så jag kan inte vara säker på att generatorn gav full effekt.

Inga spänningsfall är väl direkt alarmerande men man skall ha klart för sig att 1,5 volts spänningsfall (1,25+ 0,28volt. Fast det är egentligen högre om man mäter ända från generatorn) över en strålkastarlampa ger runt 30% sämre ljus på vägen så riktigt nöjd kan jag inte vara.
Trösten är väl att jag troligen sällan kommer att köra min P1800 när det är mörkt ute så det spelar nog inte så stor roll.

När jag 2004 mätte spänningsfallet över strålkastarna på min då 4 år gamla SAAB 9-3 hade jag 1 volts spänningsfall över en av strålkastarna. Men så tycker jag också att jag har dåligt ljus på den bilen (jag har inte gjort något åt det än)
Målet på min gamla BMW 3.0S -72 var att ha ett spänningsfall under 0,5 volt på strålkastarna. Och helst under 0,2-0,3 volt. Men i det senare fallet var jag tvungen att förstärka kablaget.
Den bilen körde jag mycket med (75.000 mil innan den såldes) och ofta i mörker

Per L


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage

cron