Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Komplettera elschemat med ändringar man gör

Komplettera elschemat med ändringar man gör

inklusive belysning, motorstyrning...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
När jag monterade ett nytt elsystem på min bil var det oumbärligt att ha tillgång till bilens elektriska kopplingsschema.
Jag har nu kompletterat bilen med funktioner som jag vill ha på min bil. Tex varning för låg bromsvätskenivå, pausrelä till vindrutetorkarna, varningsblinkers, extra säkringar, varningssummer för glömt ljus, strömbrytare så att jag kan sätta på och stänga av klockan som jag vill mm

För att inte tappa greppet över elsystemet har jag kompletterat bilens elschema med de ändringar jag gjort.
Det visade sig att det enkla ritprogrammet Microsoft Paint i mitt Windows 10 (finns i alla windowsversioner) räckte utmärkt för att göra de ändringar som behövdes.
Jag tog helt enkelt det kvalitetsmässigt bästa elschemat jag kunde hitta på nätet och "suddade", ändrade och flyttade komponenter, lade in nya komponenter mm i det befintliga elschemat. Jag är övertygad om att både jag och ev. senare ägare till bilen kommer att ha nytta av ett "riktigt" elschema.

Som exempel på mina ändringar ses inringat på nedanstående del av mitt elschema:
- installerade varningsblinkers-omkopplaren och ändringar i kabeldragningen runt blinkreläet
- varvräknaren där jag har den senare varianten med "en loop" på baksidan
- kompletterat vindrutetorkarkontakten så att man ser funktionen inuti den samt ritat in pausreläet. För att få plats med den senare var jag tvungen att flytta ljusomkopplaren en aning åt höger. Allt mycket enkelt med Paint

Elschema -63 min bil. test.jpg
Elschema -63 min bil. test.jpg (867.79 KiB) Visad 4910 gånger

Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage

cron