Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Saknar du intervalltorkare? Lätt fixat!

Saknar du intervalltorkare? Lätt fixat!

inklusive belysning, motorstyrning...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
I min bra-att-ha-låda letade jag fram ett gammalt eftermarknads intervalltorkarrelä från gissningsvis 70-80-talet. Fabrikatet är UHER och den firman fanns gissningsvis i WIEN när det begav sig.

Uher1.JPG
Uher1.JPG (45.95 KiB) Visad 4809 gånger


Reläet har 6 anslutningar varav jag använde 3 till min 63a

Uher2.jpg
Uher2.jpg (39.98 KiB) Visad 4809 gånger


- från reläets anslutning 15+ drogs en kabel till de gröna kablarnas anslutning på vindrutetorkarnas strömbrytare. Denna anslutning ger reläet 12V när tändningen är påslagen
- från reläets anslutning 53 drogs en kabel till den svarta kabelns anslutning på vindrutetorkarnas strömbrytare. Då får vindrutetorkarmotorn impuls att starta på halvfart och motorn stannar sedan automatiskt i torkarnas parkeringsläge
- reläets anslutning 31a-12v jordades

Det finns flera andra intervalltorkarreläer med mycket lika uppbyggnad. Tex HELLA 5WA 001 871-03, -04 och -12 och utan att ha testat dessa skulle jag gissa att dessa kopplas in med anslutning +49 till 12V, 53 till torkarmotorns svarta kabel samt -31 till jord. På -04 ansluts dessutom reläets anslutning 30/31 med reläets anslutning +49.

small_100_9536.jpg
small_100_9536.jpg (42.19 KiB) Visad 4809 gånger


http://www.networksvolvoniacs.org/image ... 871-04.pdf

I ovanstående monteringsinstruktion från HELLA visar man att anslutningarna 31b1 och 31b2 skall anslutas i alla exempel. Mitt UHER-relä har också dessa två anslutningarna men i min bil erhöll jag alla önskvärda funktioner utan att behöva använda dem.

I denna filmsnutt kan man se en P1800-ägare som håller på att installera ett Hella-relä på sin bil (senare årsmodell än min). Här kan man ana att han kopplat in fler sladdar än jag behövt och det kanske man behöver göra på senare bilar.
https://www.youtube.com/watch?v=QemGadI5vu8

180326: Kompletterat med film

Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage