Om du med spänningsstabilisator "monterad vid luftintaget" menar i fronten av bilen framför kylaren så är det ingen spänningsstabilisator utan en givare till varvräknaren. Den fanns på tidiga P1800 (början av 60-talet) och flyttades sedan in i själva varvräknaren. Har varvräknaren en inbyggd givare så är den också gjord så att den på baksidan av instrumentet behöver "en loop" av kabeln mellan tändspolen och fördelaren. Dvs som det visas på det kopplingsschema du visar här ovan.
Spänningsstabilisatorn är den som sitter under instrumentbrädan. Den avhandlas (alldeles för summariskt tycker jag) i verkstadshandboken för E på sid 43 längst ner (
http://www.volvop1800club.se/dokument/d ... iminar.pdf )
Där står bla att den matar instrumenten med en spänning på 10±0,2 volt så den föreslagna ELFA-stabilisatorn borde (åtminstone teoretiskt) kunna fungera. Den har väl också fördelen att den kan placeras i vilket läge som helst.
Det enda som kan "krångla" är väl om instrumenten behöver mer än 2A så att ELFA-stabilisatorn överbelastas och går sönder. Men man kan väl parallellkoppla flera om man behöver fler ampere