Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Hoppande varvräknare

Hoppande varvräknare

inklusive belysning, motorstyrning...

Inlägg 21 jul 2017, 17:13

Inlägg: 4
Detta problem gäller min 73a ES.

Varvräknaren fungerar helt OK 95% av tiden, men då och då med oregelbundna intervall, hoppar varvräknaren till och nålen slår i botten på 7 000 rpm. Det handlar om bara någon bråkdels sekund, sen är allt OK igen, tills nästa puls kommer.

Matningen till varvräknaren kommer från fördelaren. Vad är det i fördelaren som genererar denna signal? Kan detta vara en felkälla? Kan det vara spänningsstabilisatorn som är boven?

Finns det någon elkunnig på denna sajt som kan tänkas ha någon teori?

Dick D
Bilagor
Varvräknare1.jpg
Varvräknare1.jpg (373.34 KiB) Visad 9800 gånger
D Danielson

Inlägg 21 jul 2017, 22:31

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
"Matningen till varvräknaren" är de pulser från brytarspetsarna som ser till att tändstiften "gnistar" när dom skall.
Varvräknaren räknar antal pulser (antal gnistor) och omvandlar dem till varvtal. Jag tror inte att att ett fel här kan generera ditt fel i varvtalsvisningen. Speciellt inte om motorn går (tänder) som den skall.

Spänningsstabilisatorn kan jag inget om (sitter ingen i min 63a) men den verkar vara en trevlig mackapär. I verkstadshandboken står att den måste sitta exakt monterad som den skall (dvs som från fabrik) och sedan verkar tex kalldrag också få den att ge fel spänning. Se tex här en bit ner i första avsnittet http://volvop1800club.se/sir-joseph-luc ... -elsystem/

VOLVO använde tydligen spänningsstabilisatorer även på senare bilar. Om dessa passar till en P1800 vet jag dock inte
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=126651

Inlägg 24 jul 2017, 18:44

Inlägg: 4
Ja, tas signalen från brytarspetsarna då är det nog inte där felet ligger (jag tänkte att det kanske låg ett 'sekundärt' brytarpar som som spökade). Tändningen är nämligen perfekt.
Spänningstabilisatorn som sitter i min ES är inte av den typ som visas i verkstadshandboken (den som är monterad vid luftintaget). Min sitter uppklämd (mycket svåråtkomlig) bakom instrumentpanelen.

Intressant att läsa det inlägg du skickade från 'jagrullar-forumet' där det talas om en spänningsstabilisator som matar temperaturmätarna. Jag hade nämligen också en temperaturgivare som spökade och efter mycket letande så visade sig att jordanslutningen av spänningsstabilisatorn var dålig och orsakade felsignalen.

I samma tråd nämns också en spänningsstabilsator som är tillgänglig från Elfa Distrilec. Jag köper en sådan och testar.

Tack för hjälpen.
D Danielson

Inlägg 25 jul 2017, 08:49

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Om du med spänningsstabilisator "monterad vid luftintaget" menar i fronten av bilen framför kylaren så är det ingen spänningsstabilisator utan en givare till varvräknaren. Den fanns på tidiga P1800 (början av 60-talet) och flyttades sedan in i själva varvräknaren. Har varvräknaren en inbyggd givare så är den också gjord så att den på baksidan av instrumentet behöver "en loop" av kabeln mellan tändspolen och fördelaren. Dvs som det visas på det kopplingsschema du visar här ovan.

Spänningsstabilisatorn är den som sitter under instrumentbrädan. Den avhandlas (alldeles för summariskt tycker jag) i verkstadshandboken för E på sid 43 längst ner ( http://www.volvop1800club.se/dokument/d ... iminar.pdf )

Där står bla att den matar instrumenten med en spänning på 10±0,2 volt så den föreslagna ELFA-stabilisatorn borde (åtminstone teoretiskt) kunna fungera. Den har väl också fördelen att den kan placeras i vilket läge som helst.
Det enda som kan "krångla" är väl om instrumenten behöver mer än 2A så att ELFA-stabilisatorn överbelastas och går sönder. Men man kan väl parallellkoppla flera om man behöver fler ampere


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage