Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Ljusströmställare.

Ljusströmställare.

inklusive belysning, motorstyrning...

Inlägg 19 okt 2014, 09:00

Inlägg: 9
Hej.
Jag har en ljusströmställare där reostaten inte går riktigt som den skall.
Tänkte väl plocka bort den och se om det går att få liv i den.

Ser även begagnade då och då, men det verkar finnas 2 olika modeller på dom.
Någon som vet om bägge sorterna passar i en 66:a utan att behöva krångla med det elektriska ?
På min är kroppen rektangulär, men det finns även varianter där bakdelen är rundad.

Jag har även läst någonstans att man kan löda ihop 2 bleck för att koppla förbi reostaten.
Vilka bleck lödar man ihop?

Mvh

Micke

Inlägg 20 okt 2014, 16:30

Inlägg: 29

Om jag förstår dig rätt vill du koppla förbi den variabla instrumentbelysningen.

Nu har jag #9713 (1964) men i dess elschema är det röd-vit kabel som levererar spänning till instrumentlamporna och det torde alltså vara den du vill se till får 12V konstant då lyset är på. Ta en voltmeter (eller ohm-meter om du gör utan ström) och se var 12V kommer ut då du sätter på lyset. Då är det rimligtvis den du vill bygla till kontakten där röd-vit kabel är fäst. I alla fall på en 64:a.

Obs brasklapp: har inte gjort det själv men tittar man på elschemat borde man kunna göra så.
- - -

Har en blogg om min -64:a, div info och rätt mkt fina bilder.
http://www.wilhelmfrank.se/volvoWP/
Här finns en FLYGFILM på samma bil
http://vimeo.com/108009160

Inlägg 20 okt 2014, 18:58

Inlägg: 9
Tackar för tipset.
Har du den rektangulära eller rundade strömställaren på din 64:a ?

Jag får väl försöka att fixa reostaten innan jag byglar den.
Har för mig att jag sett en som gör det på youtube.

Micke

Inlägg 20 okt 2014, 22:04

Inlägg: 29

Nja jag har inte lossat min och bilen står i garage en bit bort men jag antar den ser ut så här. Från tidiga servicemanualen, elektriska delen sid 3-42.

(såg förresten att det är röd-vit som matar instrumentbelysning även senare årsmodeller)

Bild

Edit, tittar man på bilden så ser det ut som den variabla resistorn ("reostaten") ansluts till blecket längst t.h. Resistorn sitter nog i huset närmast knappen.
- - -

Har en blogg om min -64:a, div info och rätt mkt fina bilder.
http://www.wilhelmfrank.se/volvoWP/
Här finns en FLYGFILM på samma bil
http://vimeo.com/108009160

Inlägg 13 jan 2015, 10:40

Inlägg: 37
En annan variant är att ersätta den med en strömställare för vindrutetorkare som har spolningen på vridfunktionen av/på dvs ingen reostat. Den går inte sönder som reostattråden.

Inlägg 06 dec 2015, 16:03

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
På min 63a satt det varianten med stor rund baksida. Denna passar utan problem. Även min krånglar med reostaten och jag valde först att göra kopplingen så att instrumentbelysningen är på för fullt hela tiden.

En sak att tänka på då är att i original är instrumentbelysningen avsäkrad medan strålkastarna inte är det på tidiga P1800or. Beroende på hur man kopplar så kan det betyda att instrumentbelysningen blir inkopplad utan av vara avsäkrad.

Jag valde till slut att (åtminstone provisoriskt) sätta dit en strömbrytare från en annan bil. I mina lådor har jag massor av reservdelar till BMWs E3-bilar från 70-talet (2500, 2800, 3.0 och 3.3) och dessa bilars ljusströmbrytare har fler flatstift jämfört med P1800an.
http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/ ... ~60_57.JPG
Dock gick det att koppla in P1800ans kablar på lämpliga ställen så att man får exakt P1800ans funktioner. Dvs ett hack för parkeringsljus, två hack för strålkastare (och parkeringsljus) samt genom vridning av knappen reglera instrumentbelysningens styrka.
Strömbrytarknoppen är snarlik den på en P1800 men har en strålkastarsymbol på vit botten. Den kan man ju måla svart om man vill. Annars kan det inte vara speciellt svårt att sätta dit P1800ans originalknopp (gängorna är dock olika förstås)

Det borde fungera lika bra med en strömbrytare från andra bilar också bara den ser liknade ut. Det enda man egentligen behöver kolla upp speciellt är om strålkastarna på bilen man tar strömbrytaren från har reläer till strålkastarströmmen eller om hela strömmen går genom strömbrytaren. Detta så att man inte tar en strömbrytare som inte är dimensionerad för den ström som går genom strömbrytaren på en P1800.

Per L

PS! BMWns ljusströmställare verkar dessutom vara av den hållbara typen. Det var fortfarande inga problem med strömställaren på min 3.0S -72 när jag sålde den 2012 efter 75.000 mil. Den strömställaren var ju använd "några" gånger.


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage

cron