På min 63a satt det varianten med stor rund baksida. Denna passar utan problem. Även min krånglar med reostaten och jag valde först att göra kopplingen så att instrumentbelysningen är på för fullt hela tiden.
En sak att tänka på då är att i original är instrumentbelysningen avsäkrad medan strålkastarna inte är det på tidiga P1800or. Beroende på hur man kopplar så kan det betyda att instrumentbelysningen blir inkopplad utan av vara avsäkrad.
Jag valde till slut att (åtminstone provisoriskt) sätta dit en strömbrytare från en annan bil. I mina lådor har jag massor av reservdelar till BMWs E3-bilar från 70-talet (2500, 2800, 3.0 och 3.3) och dessa bilars ljusströmbrytare har fler flatstift jämfört med P1800an.
http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/ ... ~60_57.JPGDock gick det att koppla in P1800ans kablar på lämpliga ställen så att man får exakt P1800ans funktioner. Dvs ett hack för parkeringsljus, två hack för strålkastare (och parkeringsljus) samt genom vridning av knappen reglera instrumentbelysningens styrka.
Strömbrytarknoppen är snarlik den på en P1800 men har en strålkastarsymbol på vit botten. Den kan man ju måla svart om man vill. Annars kan det inte vara speciellt svårt att sätta dit P1800ans originalknopp (gängorna är dock olika förstås)
Det borde fungera lika bra med en strömbrytare från andra bilar också bara den ser liknade ut. Det enda man egentligen behöver kolla upp speciellt är om strålkastarna på bilen man tar strömbrytaren från har reläer till strålkastarströmmen eller om hela strömmen går genom strömbrytaren. Detta så att man inte tar en strömbrytare som inte är dimensionerad för den ström som går genom strömbrytaren på en P1800.
Per L
PS! BMWns ljusströmställare verkar dessutom vara av den hållbara typen. Det var fortfarande inga problem med strömställaren på min 3.0S -72 när jag sålde den 2012 efter 75.000 mil. Den strömställaren var ju använd "några" gånger.