Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Instrumentering tidig -64

Instrumentering tidig -64

inklusive belysning, motorstyrning...

Inlägg 23 jul 2015, 20:03

Inlägg: 25
Hej!

Med en nyinköpt och halvvägs demonterad -64 hamnar en totalgenomgång av instrumentbrädan med tillhörande utr på arbetsbänken i höst!

Funderingar-
Min är av träimitation, på bilder jag sett har det endast varit den blanka typen. Vad är vad?
Varvräknaren har skala till 7000 rpm- rätt?
Hur kan jag testa om tank, temp, tryckmätarna fungerar?
Radion- vilka tidsenliga modeller finns att välja på?

Mvh Magnus

Inlägg 24 jul 2015, 13:22

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
En varvräknare 0-7000 rpm är nog rätt. Och så skall den vara rödmärkt från 6500 rpm enligt http://www.volvop1800club.se/ar-for-ar/. Fast dom kallar det för att "varvräknaren går till 6500 rpm".

För att kolla om varvräknaren visar rätt kopplade jag upp den med en tändspole, en fördelare (till en 6-cylindrig motor), ett batteri och "en massa" sladdar på arbetsbänken. I samma uppkoppling kopplade jag också in en modern varvräknare som ju i allmänhet alltid visar rätt värden eftersom konstruktionen är väldigt mycket bättre än de varvräknare som sitter i våra gamla bilar. Sedan drev jag fördelaren med en borrmaskin (0-2400 rpm). Genom att ha en fördelare från en 6-cylindrig bil får jag fler pulser "per varv" och kan därmed testa varvräknaren till högre varvtal än vad borrmaskinen ger. I mitt fall kan jag testa upp till 2400*2*1,5= 7200 rpm vilket ju räcker mer än väl. Sedan jämförs P1800ans varvräknares varvtal med den moderna varvräknarens och man kan då se om den visar rätt. Min visade helt fel så nu håller jag på att byta ut alla elektronikkoponenter i den. Mekaniken verkar rätt stabil så den håller nog länge till.

I verkstadshandboken Avdelning 9 Instrument... hittar du en del information om tankmätaren. http://www.volvop1800club.se/verkstadshandbocker/
Sök också i gamla forumet. Säkert har olika frågor om tankmätaren diskuterats där http://www.volvop1800club.se/forumpress/
Här kan du nog också hitta en hel del https://groups.yahoo.com/neo/groups/180 ... s/messages
Själv har jag både tankgivaren och tankmätaren bortplockade och då är det enkelt att koppla upp dessa på arbetsbänken och se om mätaren verkar ge rätt utslag när man rör givarens flottör "upp och ner".

Tempmätarna skulle jag testa genom att lägga tempbulbarna i en kastrull med vatten som jag kokar upp. Med en bra termometer i vattnet kan man jämföra mätarnas utslag med vad termometern visar.
För övrigt exakt så som VOLVO rekommenderar i ovan nämnda verkstadshandbok Avdelning 9.

Oljetrycksmätaren kollade jag med tryckluft. Jag har en tryckregulator på min kompressor som gör att jag kan kolla olika tryck och jämföra med tryckmätaren på kompressorn.

Det finns massor av tidsenliga radioapparater att välja på. Sök på nätet vilka som fanns i mitten av 60-talet. En Blaupunkt är alltid ett säkert val. Det är inte ovanligt att dom säljs på Blocket eller Tradera.
Jag vill ogärna borra hål i karossen för en ordentlig antenn så jag skall prova något liknade dessa
http://www.conrad.se/Basetech-F%f6nster ... 17_0304030
http://www.conrad.se/F%f6nsterantenn-Bl ... 17_0304030
http://www.dnbilradio.se/produkt/RetroA ... mentbradan

Per L

Inlägg 24 jul 2015, 20:55

Inlägg: 25
Tack Per! Så här i början av en renovering kommer det en massa frågetecken och då är era tips ovärderliga!

Då har jag koll på test av mätarna, men träimitationen har jag fortfarande inte hittat några bilder någonstans.
Kan de ha skiftat detta senare? Jag betvivlar detta då vid demontering av instrumenten fanns tecken på att detta var original. Var kan man hitta ersättning av sådant?
Min låda är en M41 med överväxel, jag har inte riktigt fått kläm på var man aktiverar denna, en tanke är spaken på höger sida av ratten?

Inlägg 25 jul 2015, 12:06

Inlägg: 25
Efter lite efterforskning har jag fått reda på att min instrumentering är från en nyare modell, de rektangulära temp mätarna finns inte på min och mätarna är enfärgade.
Ett stort bakslag :cry:
Jakten på tidsenliga grejor har börjat..
Den bef panelen är till salu, lägger ut annons inom kort.

Inlägg 26 jul 2015, 11:08

Inlägg: 105
Ort: Stockholm

Magnus_K skrev:
Efter lite efterforskning har jag fått reda på att min instrumentering är från en nyare modell, de rektangulära temp mätarna finns inte på min och mätarna är enfärgade.
Ett stort bakslag :cry:
Jakten på tidsenliga grejor har börjat..
Den bef panelen är till salu, lägger ut annons inom kort.


Min är av träimitation, på bilder jag sett har det endast varit den blanka typen. Vad är vad?
Blanka, träimitationen kom först senare, vanligt att dom nedre är träimitation då dessa byttes ut helt enkelt av många, det fanns bara såna att tillgå


Varvräknaren har skala till 7000 rpm- rätt?
Riktigt, med vit röd markering från 6000 varv, tror att helröda var för 61-63 kanske?

Hur kan jag testa om tank, temp, tryckmätarna fungerar?
Tankmätaren, antingen fyller du tanken och ser om den funkar, annars ta ut givaren från tanken ( bakluckan) och kolla skicket, ev elkablar, värme / olje värme, tag loss givarna försiktigt från block respektive oljetråg, stoppa dom i kokande vatten mugg, se om det ger utslag, alternativt värm dom med tändare.....


Radion- vilka tidsenliga modeller finns att välja på?
Blaupunk var väl vanlig, annars fanns det ju den det stod volvo på som gissningvis var nåt annat märke som dom bara stämplade volvomärket på när det var tillval....har en själv men inte kollat "märket" dock....


Hör av dig, jag har nyrenoverade varvräknare, nyrenoverad vatten/tem mätare och även bensin och olja i bra skick, har även paneler,
både uppe och nere så du kan få rätt "stil"
Har själv en 64 så.....

Inlägg 26 jul 2015, 11:52

Inlägg: 105
Ort: Stockholm

Magnus_K skrev:
Min låda är en M41 med överväxel, jag har inte riktigt fått kläm på var man aktiverar denna, en tanke är spaken på höger sida av ratten?


Det skall sitta en switch på instrument bräden vid startnyckeln, som du petar ner, skall även finnas en indikatorlampa som visar att den är ilagd ( Lila ljus på 1964 )

Inlägg 26 jul 2015, 12:09

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
tannemyr, har din bil verkligen ingen helröd markering på varvräknaren??

Varvräknaren på min -63a har en röd-vit-randig markering mellan 6000-6500 rpm och är helröd mellan 6500-7000 rpm
I denna hemsidas broschyrarkiv kan man se att i en broschyr från -63 ( http://volvo1800pictures.com/bros/65_pd ... .%2063.pdf ) är varvräknaren rödmärkt från 6500 rpm (och har en annan markering från 6000)
I en broschyr från -64 ( http://volvo1800pictures.com/bros/26_34 ... id_027.pdf ) kan man se att varvräknaren är röd vid 7000 rpm men ratten skymmer var den börjar och hur det ser ut från 6000 rpm
I denna broschyr från -65 ( http://volvo1800pictures.com/bros/68_pd ... 015000.pdf ) kan man också se hur varvräknaren är markerad mellan 6000-7000 rpm. Troligen röd-vit-randig 6000-6500 och röd 6500-7000

Per L

Inlägg 26 jul 2015, 16:47

Inlägg: 25
Tannemyr- fantastiskt bra ang dina mätare!
Skicka ett mejl till "info(snabel)eltjanstsyd.com"
så kan diskutera vidare!
Är även ute efter äggkartongsgrillen, kofångare fram typ horn, säkerhetsbälte.
Listan blir längre och längre ju mer man demonterar.

Inlägg 26 jul 2015, 21:29

Inlägg: 105
Ort: Stockholm

Per Lu skrev:
tannemyr, har din bil verkligen ingen helröd markering på varvräknaren??



Ledsen, vara kanske oklar i min beskrivning, den har vit och röd markering, det jag menade var att de som enbart var röda var tidiga,
såna som kräver en givare i fronten.

Har insett att dom gamla mätarna hade en typ 10 års funktionstid innan dom behövde översyn, fick det tipset av en gammal volvo man.Skckat själv ett flertal för renovering till Speedy Cables och blivit väldigt nöjd!

När jag köpte min bil funkade enbart oljemätaren korrekt, resten var döda eller slog fram och tillbaka, trots en detektiv historia i eldragningar och liknande med kontaktspray och annat....., gav upp och renoverade, funkar klockrent!

Inlägg 24 nov 2015, 08:45

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag har nyligen fått igång min stendöda varvräknare genom att byta ut alla elektroniska komponenter i den. Se
viewtopic.php?f=6&t=118

Även klockan har jag satt igång genom att göra rent och smörja upp den. Och för att den inte skall stanna snart igen (en kontakt brukar blir överbelastad och bränd i den) har jag gjort en elektronisk krets som lär minska strömmen genom den känsliga kontakten till en tiondel. Se viewtopic.php?f=6&t=50

Skulle du hellre vilja byta ut innehållet i dessa två instrument till moderna innehåll så hittar du beskrivningar om detta på nätet också. Det var också min reservplan om jag inte skulle få igång originalinstrumenten. Jag köpte ett insrument från en gammal SAAB (99/900 från 70-talet) som har både varvräknare (med rätt skala) och en användbar klocka i sig.
http://volvo1800pictures.com/document/diverse/tacho.pdf
http://www.volvop1800club.se/byt-ut-urv ... 0-klockan/

Per L


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage

cron