Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Bränslemätaren trasslar

Bränslemätaren trasslar

inklusive belysning, motorstyrning...

Inlägg 18 maj 2022, 21:19

Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Fråga om nån kanske ser vad jag missat....har bytt tank och min givare både såg bra ut så den åkte in i nya tanken, och den funkar när jag mätte den, gav upp och ner på Ohm mätare, kopplade in allt som förut men nu gav mätaren fullt utslag trots tom tank, hmm, jorden kanske saknades så skrapade rent färg runt själva tankens hål för att fästa den i chassit så den blev jordad ordentligt. Då gick den ned till noll, men när tanken fylls så ligger den fortfarande på noll.

Lossar jag kabeln på givaren så går den upp till full, men är nog inte givaren som visar rätt, utan just att den går till full
om kablen är bortkopplad. Jobbigt att tömma tanken fram och tillbaka så jag tänkte att kanske nån vis har en idé.

Bytte mätare, en renoverad jag haft som "reserv", samma sak så det är nog inte mätaren

Innan tankbytet så funkade allt perfekt. Det är en givare som jag köpte för 6-7 år sen på VP, och jag tror inte att flottör
armen kan fastna eller nåt mot nån mellanvägg i själva tanken...tanken är också en från VP, dvs en för -64 modellen

Inlägg 22 maj 2022, 09:48

Inlägg: 312
Börja med att dra en separat jordkabel från tankmätaren till karossen, en tillfällig duger för att prova t.ex. startkabel. Du kan även mäta Volt mellan tankmätarens metallhölje och kaross, det ska då bli 0V annars finns det ett jordfel.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 23 maj 2022, 20:31

Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Tack, skall kolla. Med tankmätaren gissar jag att du menar själva mätaren, inte givaren.
Prövade att jorda givaren vilket inte gjorde nån skillnad....

Inlägg 23 maj 2022, 22:01

Inlägg: 312
Jag menade egentligen själva givaren men om man inte vet var felet sitter ska man prova många olika saker, även mätaren som jag felaktigt skrev. Nu vet jag inte hur du gjorde jordningen men givaren ska jordas i karossen vid felsökning, inte i tanken. En ny kabel mellan givare och mätare kan också vara värt att prova.

Förutsätt inget, utgå från att inget är rätt och allt måste kontrolleras, t.ex. spänningsfall både före och efter givaren.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 17 jun 2022, 19:06

Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Problemet löst, då jag köpt en ny tank och den gamla kanske inte hade sina skvalpväggar lika täta så var lösningen att vrida på givaren i tanken så armen pekade helt bakåt, den måste alltså ha tagit i helt enkelt och då fastnat i "fullt" läge.....
Så hamnar nån annan i samma problem, vrid givaren typ 2 skruvhål så kanske det löser sig som för mig.


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage