Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage Laddningslampan lyser vid avslagen tändning

Laddningslampan lyser vid avslagen tändning

inklusive belysning, motorstyrning...


Inlägg: 3
Efter att ha bytt kabelstam på min p1800 ES 1972 och panelstoppnig lyser ny laddningslampan vid avslagen tändning.
Även tankmätaren glöder svagt. Jag har bytt spänningsstabilisator och ställt in på 9,88 volt.
Tar jag bort anslutningen till laddningsreläet slocknar lampan. Kan reläet vara trasigt ?
Någon som har en ide vad det kan vara för fel. Jag har följt kopplinsschemat.
mvh
Thomas


Inlägg: 312
Eftersom felet uppkom i samband med kabelbyte är det rimligast att tro på en felkoppling av montören eller tillverkaren. Om inkopplingen är korrekt sitter felet ganska säkert i generatorn, det sitter en eller flera dioder där som ska hindra backström från batteriet. SEV och Bosch har olika lösningar på detta . Vilken generator sitter där nu?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 3
Hej Tack för svar. Jag mätte upp laddnigen och det visade sig att generatorn (Bosch ) var trasig.Nu fungerar det med en ny generator. Nu har jag ett problem till tempmätaren är väldigt nära rött. jag har bytt tempgivare och skiftade också instrument men det är samma problem. Styrs tank och tempmätare av utspänningen på överspänningsskyddet ?
Ställde in det på 9.8 volt, blir det någon skillnad om jag minskar till 8 volt ?
Mvh
Thomas


Inlägg: 312
Det är en spänningsstabilisator och den ska vara ställd på 10V (tror jag), ändrar du spänningen kommer både bränsle och temperaturmätaren att ändra sig. Jag vet dock inte hur ändringen blir + eller -, men är det enkelt att justera går det att prova. En kontroll av motortemperaturen, givaren, mätaren, spänningsstabilisator och kablaget kanske är lämpligt om inte en spänningsjustering löser problemet.
Till 140 har jag för mig att det finns 2 olika givare beroende på instrument. Är du säker på att det satt och nu även sitter rätt givare där?
1800.png
1800.png (449.46 KiB) Visad 8092 gånger
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 3
Testade 2 st givare som jag hade den ena 37 ohm:s motånd och den andra 58 ohm. Testade och satte dit den med 37 ohm:s motstånd och jag fick då tempmätaren på grönt med dragning åt det röda fältet. jag får nöja mig med detta värde.


Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage

cron