Forumindex Bilens kategorier Motorer Byta till rostfritt avgassystem

Byta till rostfritt avgassystem

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!

Inlägg 21 jul 2015, 11:44

Inlägg: 1
Hej på er som bytt avgassystem på en P1800-66.

Det är väl Raka rör eller Ferritta att välja emellan antar jag.
Någon som har bra synpunkter på val.
Var hittar man bra eller passande monteringsdetaljer.
Standard upphängningsdetaljer finns väl inte??
Någon som har gjort en bra lösning?
Min önskan är också att få upp det något så att man klarar vägbulorna bättre.
Tacksam för svar.
Hans


Inlägg: 29

Varning för raka rör. Framröret passar inte , de andra delarna har fdelvis fel form och dom tar inget ansvar. Mitt system fick först monteras sen modifieras två ggr - och det sitter fortf för lågt. Kostade några trista tusenlappar extra och blev inte särskilt bra. Ett tips är átt hoppa till Facebook om du vill ha större chans få svar, jag såg detta av en ren tillfällighet.
- - -

Har en blogg om min -64:a, div info och rätt mkt fina bilder.
http://www.wilhelmfrank.se/volvoWP/
Här finns en FLYGFILM på samma bil
http://vimeo.com/108009160


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Berätta gärna för mig som inte förstår vad som är så bra med Facebook!

Tex hur skall man om 5-10 år skall kunna hitta olika inlägg och svar på Facebook om alla frågor och svar bara finns där. För dom inlägg man gör är väl bla för att man vill dela med sig av sina erfarenheter så att dom senare skall kunna hämtas av P1800-ägare som renoverar sin bil eller bara fått ett problem som dom inte kan lösa

Jag är sällan inne på Facebook för mitt intryck är att det är rörigt och osystematiskt där och att det mest handlar om allmänt svammel.

Per L


Inlägg: 105
Ort: Stockholm

Gissar att kanske det var otur med WF´s problem med främre röret, det borde dom kanske åtgärdat på Raka Rör, jag köpte ett för nåt år sedan på just Raka Rör och hade inget problem med dom alls, detta system tog dock min garagekompis till sin 66:a istället, passade bra utan problem alls. Kan ju vara bra att komma överens om att passar det inte bra så skall man kunna byta ( måndagsex finns ju lite här och var) ........

Tyckte det var bra pris på raka rör och jag var trevligt bemött, men klart man förväntar sig att saker skall passa.

Håller med föregående talare, hitta information vid senare tillfällen är nog inte riktigt Facebook´s starka sida,
mera nog ett val där man vill nå många snabbt ( folk verkar ju kolla där hela tiden, till och med under middagar....)
Men den diskussionen hör nog hemma på feedback eller allt om forumet kanske........


Inlägg: 29

Nä Peppe, dom var genuint otrevliga och bad mig skruva bort framröret och skicka tillbaka det (min kostnad igen). Då kunde dom *eventuellt* tänka sig att fundera på att skicka något annat. Eller lämna tillbaka pengarna för framröret. Men inte frakt åt något håll. Att det skulle innebära att bilen stod still resten av säsongen och innebära 2 verkstadsräkningar (ytterligare) låtsades dom inte begripa alls, eller så var dom genuint korkade. Otrevliga var dom oavsett.

Per Lu. INGEN tycker FB är bra men eftersom detta forum är 1) illa underhållet, 2) kom försent, och 3) pga av 1)/2) har mycket låg trafik - så får du garanterat mer gensvar via FB.

Att P1800-klubben festade runt med föreg. märkliga hemkoksforum och innan det Yuku el vad det hette i flera år lade grunden till att viktig info inte kommer sparas och nu är vi där. Ingen gillar det men så är det.
- - -

Har en blogg om min -64:a, div info och rätt mkt fina bilder.
http://www.wilhelmfrank.se/volvoWP/
Här finns en FLYGFILM på samma bil
http://vimeo.com/108009160


Inlägg: 105
Ort: Stockholm

wfrank skrev:
Nä Peppe, dom var genuint otrevliga och bad mig skruva bort framröret och skicka tillbaka det (min kostnad igen). Då kunde dom *eventuellt* tänka sig att fundera på att skicka något annat. Eller lämna tillbaka pengarna för framröret. Men inte frakt åt något håll. Att det skulle innebära att bilen stod still resten av säsongen och innebära 2 verkstadsräkningar (ytterligare) låtsades dom inte begripa alls, eller så var dom genuint korkade. Otrevliga var dom oavsett.


Synd att du blev bemött så, trist och kanske en tankeställare för dom. Jag skrev bara utifrån min egen erfarenhet av dom och att det jag fick var det inga problem med passningen. Alltid svårt att hitta dom bästa tipsen att ge, det är ju som med massörer kanske, alla har sin "favorit" etc.....


Återgå till Motorer