Forumindex Bilens kategorier Motorer Oljeval

Oljeval

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!

Inlägg 19 mar 2015, 21:36

Inlägg: 7
Dags att byta olja inför våren.
Larvig fråga kanske men vilken oljekvalitet väljer ni till en B18B?
När motorn byggdes fanns inte dagens fina oljor utan bara mineral. Samtidigt har de nya oljorna bättre egenskaper som jag tycker borde vara bra för motorn.
Växellådan däremot ska ju ha gammaldags mineralolja för att inte OD:n ska slira.

Inlägg 19 mar 2015, 22:37

Inlägg: 312
Köp billigaste tänkbara olja som uppfyller de krav Volvo ställde 1968 då den senaste B18B motorn tillverkades och byt ofta (250-500 mil). Gör lika med växellådan. En 20 litersdunk köpt hos en oljegrossist kostar mindre än 4 liter dyrolja på macken.
Du ska dessutom byta olja på hösten före sista åkturen för säsongen så att bilen får gå några mil med den nya oljan. Då sedimenterar inte föroreningarna i oljan under vinterstilleståndet och riskerar att förorena den nya oljan vid vårstarten. Motorn blir dessutom konserverad med ny olja som har alla skyddande egenskaper kvar.
Dessa bilar går inte så långt att någon mirakelolja behövs, se på Irv Gordons bil som han tydligen har bytt olja i omkring var 500 mil med motorrenovering efter 100000 och 430000 mil om man ska tro på internet. Största delen av dessa mil har förmodligen gått på mineralolja.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 25 mar 2015, 10:52

Inlägg: 37
Jag brukar handla 20 liters OKQ8 15w-40 på Swedol. Det ligger på 30 kr litern inkl moms och det är ganska svårslaget. Det kör jag i lådan, motorn, min båt (som har B21) och i båtens AQ drev.


Återgå till Motorer