Forumindex Bilens kategorier Motorer Volvo Performance GT Tuning Kit, B18/B20 från VOLVO R Sport

Volvo Performance GT Tuning Kit, B18/B20 från VOLVO R Sport

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 246
Ort: Karlskoga

Volvo Trimning av B18 och B20

Blev inspirerad av Volvo Performance GT Tuning Kit och trimmade min P1800:

Bild

Länk till VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport.pdf

Bild

Bild
(Foto Volvo. Stage I and II VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport)

Bild
(Foto Volvo. Stage GT VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport)

Volvo GT Tuning Kit: Klassisk lätt trimning ca 130hk DIN av B20 motor

Installera en Volvo K-kam (satt på "E" motorer från -74) inkl. nya lyftare. Plana B20 topplocket ca 3,5mm. Till det nyrenoverade blyfria topplocket ingick nya rostfria ventiler 44mm insug och 35mm avgas, nya ventilfjädrar och nya tätningar. Montera samtidigt en ny tunn topplockspackning 0,8mm. En kompression på 10,5:1 är OK.

Anonym skrev:
"Har bytt till blyfri topp med tanke på miljön!"

Har låtit renovera de dubbla SU förgasarna och monterat nya KD nålar för mer effekt. Installerat större runda luftfilter från P1800/123GT, från 1967 och upp. Servat tändningen med nya brytarspetsar, ny rotor, ny fördelardosa, nya tändkablar och nya NGK tändstift. Installerat avgasgrenrör med dubbla utblås och tillhörande dubbelt främre avgasrör.

Länk till Renovering av B20 motor med portat, planat topplock och ca 130hk! i Svenska P1800 Klubbens Forum.

Jag tankar 98 oktan på Circle K (fd Statoil), kör min P1800 hårt med blyfri topp och utan blytillsatser. Den trimmade B20 motorn ger ca 130hk DIN vid 6000 RPM.

Bild
(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp)

P1800 går lugnt på tomgång, drar 0,8L/mil på landsväg men gör 200km/h på Autobahn vid 6000 r/m!

Bild
(Dokument Verkstadsmeddelande: Motorvarvtal på olika växlar för M41 typ D med utväxling 0.756:1)

Med ovanstående klassiska trimning kan man köra P1800 i 200km/h, ha P1800 som bröllopsbil

Bild
(Fotograf Saxin: Bröllopsbil en röd P1800 -64 till Rudskoga kyrka den 2016-07-09!)

men ha originalutseende i motorrum och exteriört!

Bild
(Foto Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800-klubbens Facebookgrupp)

Volvo Performance Steg I, II, III och IV resp. ca 145-165-175-190hk DIN av B20 motor

Bild
(Foto Volvo. Stage I from VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport)


Bild
(Foto Volvo. Stage II from VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport)


Bild
(Foto Volvo. Stage III from VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport)


Bild
(Foto Volvo. Stage IV from VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport)


Vilken kamaxel ska jag välja till min B18/B20 motor?

Bild

Länk till: Volvo Kamaxel C, D, K, F, R, S och P.


Volvo Performance med dubbla Weber/Dellorto/Solex 45´or

Bild
(Foto Lance Bowen. The Dellorto Superformance Tech Book av Bob Tomlinson!)

För högre effekt kan man tex installera klassiska dubbla Dellorto/Solex/Weber 45´or, vassare kamaxel tex R-kam. Steg I, II, III, IV topplock från VOLVO R Sport, lättat svänghjul och lättade lyftare. Högre kompression 11,5 och förstärkta Mahle kolvar. Montera högeffektständspole med motstånd, 123-Ignition om fördelaren är sliten, förstärkt koppling och Limited Slip Differential. Samt även montera extraktorgrenrör och 2 1/4 tums avgassystem mm. Tänk på att Overdrive typ D kan ta skada vid mycket hög effekt och bör då ersättas med OD typ J som är kraftigare.

Länk till dokument VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport.pdf
Från Volvo 1800 Picture Gallery, tack Karl Eric Målberg!


Renovering av bromsar vid trimning med VOLVO Performance Parts and GT accessories från VOLVO R Sport!

Bild
(Foto Michael Bengtzing. Svenska Volvo P1800 klubbens Forum den 2016-06-12!)

Har monterat nya bromsskivor med nav fram, nyrenoverade bromsok, nya bromsbackar och nya bromsslangar. Uno Kruse har renoverat Girling 1-krets bromsservo och bensinpump.

Mer info om P1800 bromsar Nya bromsskivor, bromsok & nyrenoverat Girling bromsservo!


Uppgradering av väghållning vid trimning med VOLVO Performance Parts and GT accessories från VOLVO R Sport!

Bild
(Foto Michael Bengtzing från klassiska racet Velodromloppet på Gelleråsens motorbana i Karlskoga den 2016-06-12!)

Montering av bredare aluminium 5,5" eller stålfälgar 5,5" med bredare däck, tex dimension 195/65/15. Kraftigare krängningshämmare, hårdare fjädring fram och bak samt gasstötdämpare.

Har installerat nya Lesjöfors fram- och bakfjädrar, nya Polyuretan bussningar till P1800 fram- och bakaxel från VP-Autoparts. Har monterat breddade klassiska 5,5 tums oventilerade fälgar med nya 195/65/15 däck samt nya Monroe stötdämpare för bättre väghållning!

Bild
(Foto Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumgrupp den 2018-05-05!)

Mer info om Lesjöfors fjädrar, Polyuretan bussningar, fälgar och 195/65/15 däck Bättre väghållning nya fjädrar, däck, Polyuretan bussningar!

_____________________________________________________________________________


P1800 i Historisk Racing klass Standard GT/GTS 66-71

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
(Foto Michael Bengtzing. P1800 i Historisk Racing klass Standard GT/GTS 66-71 på Gelleråsen den 2018-06-17!)

Maxtrimmad B20 med dubbla Weber 48or, smidda kolvar, portad och planad topp med komp. 11,9.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
(Foto Michael Bengtzing. P1800 i Historisk Racing klass Standard GT/GTS 66-71 på Gelleråsen den 2018-06-17!)


Tillbaka till Forumet! eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Senast uppknuffad av mike1800 22 maj 2020, 17:01.

Återgå till Motorer

cron