Forumindex Bilens kategorier Motorer Trimma P1800 ES B20F

Trimma P1800 ES B20F

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!

Inlägg 06 jun 2017, 18:22

Inlägg: 17
Vad kan man göra eller rättare sagt hur mycket kan man göra inom ramen för den befintliga insprutningen.

För det är väl samma e boxar på B20F och E ?
Jag prioriterar karaktären vad avser " trycket " i avgassystemet vid uppstart och tomgång.

Första steget är väl tämligen lätt att anpassa till B20 E vilket väl enbart är planing av topp ?
Finns det något att hämta i effekt med bearbetning av förbränningsrummen ?
Finlir med matchning insug avgas ?
Tändning ignitor 123
Fullflödes luftfilter i org burk
Avgassystem 2 eller 2,5 tum ?

Har läst någon stans att vissa E motorer hade en potentiometer som kunde reglera sprutet ?
I så fall hur var det utfört ?

Osv osv

Alla förslag och kloka ord emottages tacksamt.
Gärna referenser till ngn med gedigna erfarenheter i dessa frågor.

För 40 år sedan hade man ju kontakt med TL racing Tage Lindström i Norrköping han och sonen Thomas kunde ju
Konsten att få dessa maskiner gå bättre än många andra .....

Inlägg 06 jun 2017, 18:53

Inlägg: 312
Om du studerar reservdelskatalogen så går det att avgöra vilka delar som är lika, jag tror att det är olika boxar fördelare och tryckgivare beroende på motorutförande. Det kan även finnas vissa skillnader beroende på växellåda samt vilken marknad bilen var avsedd för. Potentiometern finns nog på samtliga E/F men den är endast avsett att justera CO halten med och dessutom bara på tomgång och i ett ganska litet spann.
Alla förslag du har kan ge lite ytterligare effekt men troligen inte märkbart vid körning bara vid mätning i bromsbänk. Prova och byt ut sprutet till ett eftermarknads så kan du styra och ställa avsevärt mer och dessutom anpassa det till en annan kam.
I något äldre nummer av klubbtidningen fanns insputningsboxen uppritat och med vissa förslag till modifiering för justering av bränslemängd, försök att hitta de nummren. Jag har nämligen för mig att artikeln var uppdelad på minst 2 nummer.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 16 jun 2017, 20:10

Inlägg: 17
Skillnad mellan B20F och E, kompression så planad till samma mått ger samma effekt som E.
Ingen annan skillnad.

Vilka motor renoverare rekommenderar ni för helrenovering ?


Återgå till Motorer

cron