Forumindex Bilens kategorier Motorer Blyfritt topplock från Krilles motor!

Blyfritt topplock från Krilles motor!

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!

Blyfritt topplock från Krilles motor!

Bild
(Foto Christina Kieri. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2017-03-31! :D )

Bild
Bild
(Från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2017-03-31! :D )

Länk till Krilles motor, Torshälla!
Mail: krille@krillesmotor.se

Inlägget Blyfritt topplock från Krilles motor kommer från Svenska Volvo P1800 Klubbens Facebookgrupp den 2017-04-08!

______________________________________________________________________________________________________
Anonym skrev:
"Har bytt till blyfri topp med tanke på miljön!"

Mektips: Hur man enkelt konverterar B18/B20 motorn till blyfri bensin! P1800 Magasinet Nr 1 2017!

Anonym skrev:
Den blyfria B20 toppen med 44mm insug- och 35mm avgasventil är portad och planad 3mm för bättre kompression och högre effekt. Tankar blyfri 98-oktan på Cirkle K (Statoil). Har installerat vassare K-kam från VP-Autoparts, nya lättade lyftare från Timos Motor och lättat svänghjul till ca 8kg. Vid kamaxelbytet monterades en ny kamdrevsats. Har renoverade dubbla SU med nya KD-nålar av Uno Kruse. Här har jag monterat större luftfilter från 123GT/P1800 från -67 för några extra hästkrafter. Den trimmade B20 motorn ger ca 130hk DIN vid 6500 RPM. Bilen går lugnt på tomgång, drar 0,8L/mil på landsväg men gör 200km/h på Autobahn!

Tankar 98-oktan på Cirkle K (fd Statoil)!

Bild
(Cirkle K miles 98 - blyfri bensin med 98 oktan)

(En färdigbyggd och blyfri konverterad B20 topp kostar ca 3995kr)

Bild
(Mektips: Hur man enkelt konverterar B18/B20 motorn till blyfri bensin! P1800 Magasinet)

Bild
(En färdigbyggd och blyfri konverterad B20 topp. Köp sotningssats och tunnare 0.8mm topplockspackning till din B20)

Anonym skrev:
"Köp samtidigt en sotningssats vid byte till ett blyfritt B18/B20 topplock"

Bild

Anonym skrev:
"Kontrollera noga att du köper en tunnare 0.8mm topplockspackning till din B20 topp!"

Bild

Montera samtidigt tex lättade lyftare till B18/B20

Bild
(Foto Timos Motor, lättade lyftare till B18/B20 den 2024-07-22)

Även ventilbrickor i aluminium etc.

Bild
(Foto KG Trimning, ventilfjäderbrickor i aluminium till B18/B20 den 2024-07-22)

Anonym skrev:
Motorrummet på min röda P1800 -64. Borrning till B20, dubbelt avgasgrenrör och blyfri B20 topp.

Bild
(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida den 2016-12-30!)

Anonym skrev:
"Här kommer lite tips och tricks för att få en P1800 att gå bättre!"

Dubbla SU med nya KD nålar!

Synkronisera de dubbla SU förgasarna och fin-inställ för extra hästkrafter!
Kvalitetsrenovering av dubbla SU.

Nyrenoverade dubbla SU med aluminiuminsug, P1800 1961-1966

Bild
(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida den 2016-12-30!)

Sätt i nya dubbla SU-HS6 nålar vid renovering eller om nålarna är slitna pga av ocentrering eller krokiga.
Installera vassare KD nålar för dubbla SU-HS6 med mer effekt, kallas även 115hk nålar.
Volvonummer: 237248

Bild
Installera avgasgrenrör med dubbla utblås!

Här finns 7 extra hästkrafter för P1800 1961-65 med original enkelt avgasgrenrör!
P1800 -66 och B20E har separat avgasgrenrör i gjutjärn med dubbla utblås men kan vara svåra att få tag på.
Köp grenrör från en Amazon 1967-70 med enkelförgasare och kapa bort insuget.
Blästra och måla dubbla avgasgrenröret med svart värmetålig färg 800 grader!

Bild

Montera samtidigt nytt dubbelt främre rör!

Bild

Det svarta dubbla avgasgrenröret syns nästan inte i motorrummet och passar direkt med aluminium insug! Spara ditt original enkla avgasgrenrör och enkla främre rör. P1800 av årsmodell 1966 har separat aluminiuminsug och original avgasgrenrör i gjutjärn med dubbla utblås.

Dubbla SU med grenrör av gjutjärn på P1800 av årsmodell 1967-1968

Från och med årsmodell 1967 har alla P1800 ett kombinerat insug/avgasgrenrör i gjutjärn.

Bild

B20E med insprutning har aluminium insugningsrör och separat avgasgrenrör i gjutjärn.

Bild

Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "

Min uppfattning om att konvertera sitt topplock till blyfritt är:
1. Har du ett topplock som behöver renoveras med nya ventilstyrningar och annat så gör också konverteringen till blyfritt
2. Att bara konvertera till blyfritt är enligt min mening slöseri med pengar. Jag körde min gamla BMW 3.0S -72 över 40.000 mil med blyersättning vid varje tankning. Jag tyckte inte det var ett dugg besvärligt! Kostnaden för blyersättning under dessa mil blev ca 4-5000 kr så en konvertering hade kanske varit lönsam. Men jag hade förstås ingen aning om att den gamla bilen skulle rulla 75.000 mil (innan jag sålde den) utan större problem så en konvertering hade ändå inte varit aktuellt.

Min P1800 kommer säkert inte att kosta mer än några få tior per år i blyersättning så jag har inga som helst tankar på att konvertera topplocket till blyfritt.

Vid lugn körning även i motorvägsfart fungerar det utan blyersättning, endast då motorn går på max eller nära max effekt gör blyersättningen någon nytta.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Jag håller med er!

Om man kör lugnt och ganska lite på sommaren så är det mer ekonomiskt med blyersättningsmedel.

Michael Bengtzing skrev:
"Kör blyfri P1800 med tanke på miljön!"

Bild
(Christina Kieri från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida den 2017-03-31!)

Här är en bild från Reims och Route de Champagne, en utflykt i min vita P1800S -65.

Bilen på bilden har Schweiziska skyltar, Dunlop kromekerfälgar och bakluckan full av Champagne!

Bild
(Foto Michael Bengtzing från Reims och Route de Champagne, en utflykt i min vita Volvo P1800 -65 den 14 juli 1999!)

Min vita P1800 -65 var året runtbil i Schweiz 1997-2004! På sommarsemestern till Provence, Bourgogne, Savoie, Rhone och Beaune i Frankrike. På vintern till Alperna, St. Moritz, Zermatt, Andermatt och Jungfraujoch med takräcke och skidor. Kupe´n lutar och det gjorde även takräcket med slalomskidorna.

För att klara typbesiktningen i Schweiz, där jag bodde i sju år samt tempot på tyska Autobahn så satte jag i en helrenoverad motor och nyrenoverade dubbla SU-förgasare, utfört av Förgasarteknik i Söderköping. Den vita P1800 går i 200km/h på Autobahn med K-kam, nyrenoverad topp och härdade ventilsäten konverterad till blyfri drift.

En biltur till Sverige, Zürich-Karlskoga-Zürich är 340 mil t.o.r. Att stå och skvätta giftiga kemikalier varje gång man tankar är hälsovådligt.

En nyrenoverad topp, rostfria ventiler och härdade ventilsäten konverterad till blyfri drift känns tryggt.

För att hålla någorlunda jämnt tempo på tyska Autobahn så brukade jag hålla 140-150 km/h, max 200 med den vita P1800. Ett motorhaveri efter Autobahn med risken för brända ventiler/ventilsäte och ADAC bärgning, hotellrum och akutrenovering av motorn i Tyskland vågade jag inte riskera! En nyrenoverad topp, rostfria ventiler och härdade ventilsäten konverterad till blyfri drift kostar tex 3995kr från tex KG Trimning, känns tryggt och är en billig försäkring. Ett blyfritt topplock höjer värdet på din P1800!

Bild
(Foto Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800-klubbens Facebooksida den 2016-07-29!)

Den blyfria B20 toppen med 44mm insug- och 35mm avgasventil är portad och planad 3mm för bättre kompression och högre effekt. Tankar blyfri 98-oktan på Cirkle K (Statoil). Har installerat vassare K-kam från VP-Autoparts, nya lättade lyftare från Timos Motor och lättat svänghjul till ca 8kg. Vid kamaxelbytet monterades en ny kamdrevsats. Har renoverade dubbla SU med nya KD-nålar av Uno Kruse. Här har jag monterat större luftfilter från 123GT/P1800 från -67 för några extra hästkrafter. Den trimmade B20 motorn ger ca 130hk DIN vid 6500 RPM. Bilen går lugnt på tomgång, drar 0,8L/mil på landsväg men gör 200km/h på Autobahn!

Kör röd P1800 -64 och vit P1800 -65, båda med topplock konverterade till blyfri drift.

Bilder på min röda P1800 -64
Bilder på min vita P1800 -65

Tillbaka till Forumet! eller
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "

Det finns nog lika många uppfattningar som "tyckare" om man bör/skall/måste använda blyersättning eller inte på olika bilar. Min alldeles egna erfarenhet är följande!

När "blyet" försvann i början av 90-talet ringde jag till BMW och frågade vad som gällde för min BMW 3.0S -72. Den hade då gått runt 30.000 mil. Svaret blev att jag kunde köra blyfritt 3 tankningar och blyersättning den fjärde tankningen. Så gjorde jag också och det fungerade bra i 2-3-4000 mil. Men sedan upptäckte jag att jag hade dåligt ventilspel så jag justerade upp det. Efter några hundra mil var ventilspelet litet igen. Så jag justerade upp det. Och efter ett kort tag hade jag plötsligt bara halva kompressionstrycket på en cylinder. Jag misstänkte ventilspelet igen och det låg förstås på 0 (noll).

Jag hade aldrig tidigare (köpte bilen 1979) haft några sådana problem och den enda orsaken jag kunde komma på var blyersättningen. Så jag började hälla i sådant vid varje tankning. Och de följande 40.000 milen hade jag inga som helst problem med ventilspelet.

Mitt dåliga kompressionstryck på en cylinder återgick snart till det normala så jag upptäckte problemet i allra sista "sekunden" innan (troligen) avgasventilen började "brännas" sönder.
Jag körde inte heller speciellt hårt. De flesta milen var till och från jobbet (hade 17,5 mil enkel resa).

Och till skilnad från de flesta andra som uttalar sig om behovet av blyersättning så vet jag vad som händer om man kör utan blyersättning! Både på kort och lång sikt! Åtminstone på en BMW 3.0S från 1972. Det är möjligt att en gammal VOLVO-motor är tåligare mot blyfri bensin än en gammal BMW-motor men jag tar inga risker! Jag häller i blyersättning om minsta tveksamhet finns om behovet. Och jag har aldrig ens tänkt tanken att blyersättning är en giftig kemikalie. För det är den förstås med stor sannolikhet. Och inte heller har jag kunskap att avgöra om vilket som är den mest giftiga kemikalien! Bensinen eller blyersättningen?

Fast var och en gör ju som man själv tycker! Och skulle jag ha rätt så har det ju i alla fall fördelen att man rätt snart troligen kommer att konvertera toppen för blyfritt. Och då kan man ju utan risk fortsätta att låta bli blyersättningen.

Jag har ingen som helst erfarenhet av BMW men det kan naturligtvis vara så att risken med att köra utan blyersättning varierar mellan olika tillverkare samt även mellan motorfamiljer inom samma tillverkare. Att bensin är avsevärt giftigare än blyersättningen är nog givet men det går inte att köra på enbart blyersättning. Kostnaden för blyersättning per mil är också marginell och regelbunden kontroll av förgasare samt tändsystem sparar förmodligen bränsle motsvarande pengar för blyersättning flera gånger om.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Återgå till Motorer